Přístup k uměleckému textu na střední škole (Didaktický přínos Přemysla Blažíčka)
The Approach to the Literary Text in Secondary School (Methodological Contribution of Přemysl Blažíček)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1265Identifiers
Study Information System: 163844
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Heczková, Libuše
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
12. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
didaktika literatury, střední škola, umělecký text, čtení, interpretace, Přemysl Blažíček, nadšenost, smysl, Cormac McCarthyKeywords (English)
methodology of teaching literature, secondary school, literary text, reading, interpretation, Přemysl Blažíček, enthusiasm, meaning, Cormac McCarthyPráce se zabývá možným přístupem k uměleckému textu ve výuce literatury na střední škole. Věnuje se výběru uměleckého textu, jeho čtení, interpretaci a smyslem. Celý tento přístup je demonstrován na románu Cesta od Cormaca McCarthyho. Teoretický rámec práce tvoří texty Přemysla Blažíčka. Práce se snaží zjistit, zda Blažíčkovo uvažování o literatuře je životadárné a užitečné i v pedagogickém procesu.
The present thesis deals with a possible approach to the literary text in the teaching of literature in secondary school. It discusses the choice of the literary text, its reading, interpretation and meaning. The whole approach is demonstrated on Cormac McCarthy's novel The Road; the theoretical framework of the thesis is provided by Přemysl Blažíček's texts. The thesis aims to figure out whether Blažíček's literary thought is as viable and useful in the pedagogical process as it is in literary criticism and theory.