Nákladní doprava v Česku: analýza struktury výkonů a dopravně politických strategií
Freight transport in Czechia: analysis of the structure of performance and transport policy strategies
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126446Identifikátory
SIS: 227835
Kolekce
- Kvalifikační práce [19109]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Randák, Jakub
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Dějepis se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
4. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
nákladní doprava, železniční doprava, silniční doprava, životní prostředí, rozvoj, ČeskoKlíčová slova (anglicky)
freight transport, railway transport, road transport, environment, development, CzechiaPrvním cílem této bakalářské práce je určit a posoudit smysluplnost současných strategických dokumentů Ministerstva dopravy, které řeší změnu současného stavu tuzemské nákladní dopravy. Druhým cílem je odhalit komodity, které jsou v současné době přepravovány silniční dopravou, ale do budoucna lze pro jejich přepravu zvolit alternativní způsoby přepravy. Ideálně by se mělo jednat o způsoby, které jsou méně environmentálně náročné a více uleví přetíženým dopravním tahům. Jako prostředek k dosažení těchto cílů je užita vlastní analýza současného stavu vnitrostátní a mezinárodní dopravy v Česku. Některé strategické dokumenty Ministerstva dopravy obsahují přínosné plány rozvoje, ovšem některé z nich jsou v současné situaci nadbytečné. Na území Česka lze objevit náklady, pro které by byl vhodnější alternativní způsob dopravy. V mezinárodní dopravě lze, vzhledem k heterogenitě přeprav, doporučit zejména širší užívání kombinované dopravy. KLÍČOVÁ SLOVA nákladní doprava, železniční doprava, silniční doprava, životní prostředí, rozvoj, Česko
The first aim of this bachelor thesis is to determine and assess the meaningfulness of the current strategic documents of the Ministry of Transport, which address the change in current state of the domestic freight transport. The second aim is to identify those commodities which are transported by road and that could be in the future transported by an alternative way. At best, it should be ways which are less environmentally demanding and makes less load on the road. My own personal analysis of the current state of domestic and international transport in Czechia is used as a means to achieve these aims. Some of the strategic documents of Ministry of Transport contain beneficial development plans but on the contrary some of them are useless for the current situation. In Czechia there are freights for which it could be found more adequate ways of transport. In the international transport it can especially be recommended the use of combined transport as it is quite heterogeneous. KEY WORDS freight transport, railway transport, road transport, environment, development, Czechia