Bariéry autoevaluace u učitelů základních a středních škol
Barriers to self-evaluation of primary and secondary school teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125990Identifikátory
SIS: 226949
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Liška, Roman
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Andragogika a management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
18. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
autoevaluace, sebereflexe, rozvoj pedagogických pracovníků, učitel, překážky autoevaluace, ohniskové skupinyKlíčová slova (anglicky)
self-evaluation, self-reflection, teacher, self-evaluation obstacles, focus groupsDiplomová práce se zabývá překážkami autoevaluace učitelů základních a středních škol. Cílem diplomové práce bylo zjistit, zda existují subjektivně vnímané překážky, které brání učitelům základních a středních škol v procesu autoevaluace jejich pracovního výkonu. Dále tyto překážky popsat, zjistit, kde je jejich příčina a navrhnout opatření, jak tyto překážky odstranit. Teoretická část je zpracována na základě studia odborné literatury a dalších dostupných zdrojů. Seznamuje se základními pojmy dané problematiky, popisuje profesi učitele a způsob ukotvení autoevaluace v legislativě. Z hlediska potřeby podrobného vhledu do problematiky je zvolen kvalitativně orientovaný výzkum a metoda ohniskové skupiny. Analýza získaných dat je inspirována metodou zakotvené teorie. Získaná data byla nejdříve kódována a dále izolována do kategorií. Každá z kategorií byla pro účel vyšší přehlednosti rozdělena do subkategorií. Prostřednictvím analýzy byly vytvořeny čtyři kategorie - kontext profese, bariéry na straně učitele, nedostatek podpory a specifické bariéry. Kategorie kontext profese zahrnuje subkategorie nedostatek času, velké množství pracovních povinností a náročnost profese. Kategorie bariér na straně učitele obsahuje subkategorie negativní přístup učitele k autoevaluaci, nezkušenost učitele s autoevaluací,...
The diploma thesis deals with the obstacles to self-evaluation of primary and secondary school teachers. The aim of the diploma thesis was to find out whether there are any subjectively perceived obstacles that could prevent primary and secondary school teachers in the process of self-evaluation of their working performance. Next aim was to describe such obstacles, find out where they come from and propose measures in order to remove them. The theoretical part is based on the study of professional literature and other available sources. It introduces the basic concepts of the issue, describes the profession of a teacher and shows how self-evaluation is anchored in our legislation. From the point of view of the need for a detailed insight into the issue, qualitatively oriented research and the focus group method have been chosen. The analysis of the obtained data is inspired by the method of grounded theory. The obtained data were first coded and then isolated into categories. Each of the categories has been divided into subcategories for the sake of greater clarity. Through the analysis the four categories were created: the context of the profession, barriers on the teacher's side, lack of support and specific barriers. The category context of the profession includes subcategories such as lack of...