Tichá přátelství: Vladimír Fuka, Eva Fuková, Jiří Kolář, Zdeněk Urbánek, Jan Rychlík, Kamil Lhoták, Josef Schwarz-Červinka, Jan Hanč a Emanuel Frynta
Silent Friendships: Vladimír Fuka, Eva Fuková, Jiří Kolář, Zdeněk Urbánek, Jan Rychlík, Kamil Lhoták, Josef Schwarz-Červinka, Jan Hanč and Emanuel Frynta
rigorózní práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125963Identifikátory
SIS: 234092
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Oponent práce
Šiklová, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
20. 4. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
umění 20. století|neoficiální česká umělecká scéna|50. léta|socialismus|sovětizace|kultura|skupina|literatura|deník|kresba|koláž|poesie|ateliér|samizdat|absurdita|konfrontaceKlíčová slova (anglicky)
Art of the 20th Century|Unofficial Czech Art Scene|50's|Socialism|"Sovietization"|Culture|Group|Literature|Diary|Drawing|Collage|Poetry|Atelier|Samizdat|Absurdity|ConfrontationObdobí po únorovém puči roku 1948 znamenalo pro kulturní sféru u nás velké změny: skupiny a spolky byly rozpouštěny, umělcům, kteří se nechtěli vtěsnat do mezí socialistického realismu, nezbývalo nic jiného, než se před vnějším světem uzavřít v soukromí svých domovů a ateliérů. Po roce 1950 se ale v Praze zformovala skupina přátel kolem Jiřího Koláře, která sdílela stejné názory na politický i kulturní vývoj a navzdory různým uměleckým zaměřením každodenní prožitky zachycovala obrazem nebo písmem. Rigorózní práce se zaměřuje právě na přátelství Jiřího Koláře, Vladimíra Fuky, Evy Fukové, Zdeňka Urbánka, Jana Rychlíka, Kamila Lhotáka, Jana Hanče, Josefa Schwarze-Červinky, Emanuela Frynty a dalších; snaží se vykreslit prožívanou situaci, jejich vzájemné inspirace a vztahy, a zejména pak nesmírně tvůrčí atmosféru, která v tomto přátelském kruhu vznikla. Jako materiál zkoumá zejména deníkové záznamy, kresby, koláže, básně a literární texty, jež v tomto ojedinělém svobodném a inspirativním prostředí společně a pro sebe navzájem každý z členů vytvářel.
The period after February 1948 meant great change for the cultural sphere. The groups and clubs were dissolved; artists who did not want to squeeze into the limits of socialist realism had no choice other than to close themselves in the privacy of their homes and studios. However, after 1950 a group of friends formed around Jiří Kolář in Prague, having shared the same views on political and cultural development and, despite various artistic orientations, captured everyday experience in pictures or texts. This thesis focuses on the friendship of Jiří Kolář, Vladimír Fuka, Eva Fuka, Zdeněk Urbánek, Jan Rychlík, Kamil Lhoták, Jan Hanč, Josef Schwarz-Červinka, Emanuel Frynta, and others, and tries to portray this period of time, their mutual inspirations and relationships, and especially the extremely creative atmosphere, which was originated in this friendly circle. This thesis is based on diary entries, drawings, collages, poems, and literary texts which they created together and for each other in this unique, free, and inspiring environment.