Proměna literárních hrdinů u dětí v předškolním věku
Transformation of literary heroes from preschool children point of view
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125799Identifiers
Study Information System: 224905
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Mocná, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
literatura pro děti, literární postava, žánry dětské literaturyKeywords (English)
literature for children, children protagonist, the genres of literature for childrenPředložená diplomová práce s názvem Proměna literárních hrdinů u dětí v předškolním věku, se věnuje čtenářské situaci v rodinách a hlavně zkoumá proměny oblíbených literárních hrdinů předškolních dětí. Diplomová práce je rozdělena na dva hlavní úseky - teoretickou část a praktickou část. Teoretická část se zabývá dítětem předškolního věku, jeho vývojem v jednotlivých složkách (tělesným vývojem, sociálním a emocionálním vývojem, myšlením a vývojem řeči). Důležitou kapitolou teoretické části je čtenářské gramotnost a pregramotnost. Dále zde najdeme kapitoly věnující se faktorům ovlivňujícím čtení, práci s knihou v mateřské škole, čtenářskými koutky a dětskou knihovnou v rodině. Teoretickou část uzavírá kapitola Literární hrdina. Cílem praktické části bylo zjistit, jaký je nejoblíbenější literární hrdina u dnešních předškolních dětí, se kterými hrdiny se děti nejčastěji ztotožňují a jak se proměňovala obliba literárních hrdinů u generace jejich rodičů a prarodičů. Výzkumné šetření se skládá ze dvou částí - kvantitativního výzkumu v podobě dotazníkového šetření a kvalitativního výzkumu v podobě rozhovorů s rodinami. Následuje analýza anonymních dotazníků obsahujících otázky zabývající se čtením dnešním předškolním dětem, oblíbenosti knih pro děti a ztotožňováním se s hrdiny z dětských příběhů. Výsledky...
The submitted diploma thesis with title Trasformation of literary heroes from preschool children poin of view is devoted to the reading situation in families and mainly examines the transformations of popular literary hereos of preschool children. The diploma thesis is divided into two main sections - the theoretical part and the practical part. The theoretical part deals with the preschool child and his development in variol components. The central chapter is reading líteracy and pre-literacy. There are also chapters on factours influencing reading and working with a book in kindergarten. The theoretical part concludes with the chapter Literary hero. The aim of the practical part was to find out who is the most popular literary hero in today's preschool children. The research survey consists of two parts - quantitative (questionnaire) and qualitative (interview with families) research. The following is an analysis of anonymous questionnaires. The results are processed in graphs with appropriate comentary. Furthermore we find analyzed interview with families containing questions about reading situation, the popularity of children's books and identifying with heroes from children's stories. Qualitative research is based on the professional literature of J. Trávníček. We were interested in which...