Jazykový vývoj dětí z vícejazyčného prostředí
Language development of children in multilingual environment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125793Identifiers
Study Information System: 232950
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Korandová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
bilingvismus, jazykový vývoj, řečový vývoj, vícejazyčné prostředíKeywords (English)
bilingualism, language development, multilingual environment, speech developmentDiplomová práce je speciálně-pedagogického charakteru a zaměřuje se na jazykový vývoj dětí pocházejících z vícejazyčného prostředí. Důvodem tohoto zaměření je jejich zvyšující se počet. Zároveň však stále existuje relativně málo publikací na toto téma v České republice, neboť větší důraz je kladen na bilingvismus. V teoretické části je snaha obsáhnout komplexnost jazykového vývoje a následně se zaměření přesouvá k pojmům vícejazyčnost a bilingvismus. V praktické části se nachází kvalitativní výzkumné šetření založené na třech případových studiích dětí z vícejazyčného prostředí. V jednotlivých studiích je detailně popsán jejich jazykový vývoj, včetně případného prolínání jazykových kódů a možných komunikačních obtíží. Dále je zde snaha zjistit, který z jazyků u dětí převáží jako relaxovaný. K získání dat bylo použito zejména rozhovorů, které byly vedeny s rodiči dětí a také jejich třídními učiteli.
This diploma thesis have special pedagogical character and it focuses on language development of children from multilingual environment. The reason for this focus is their increasing number. However, there are still relatively few publications on this topic in the Czech Republic because more emphasis is placed on bilingualism. In the theoretical part, is trying to cover the complexity of language development and then deal with the concepts of multilingualism and bilingualism. In the practical part there is a qualitative research investigation based on three case studies of children from multilingual environment. The individual studies describe in detail their language development, including the possible mixing of language codes, and possible communication disabilities. Also, there is trying to find which of the language becomes relaxed for the children. Interviews with parents and class teacher mainly used to obtain data.