Život v půdě: praktikum pro druhý stupeň ZŠ
The Life in the Soil: Practical Exercise for Elementary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125729Identifiers
Study Information System: 220454
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Škodová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
půda, půdní fauna, půdní praktika, analýza učebnic, výukový materiálKeywords (English)
soil, soil fauna, soil practicals, analysis of textbooks, teaching materialsTématem diplomové práce je život v půdě. Teze pojednává o samostatné půdě a dále o organismech, které v půdě žijí. Zároveň je zde popsána implementace tématu Půda do výuky na konkrétní základní škole. Teoretická část obsahuje osm základních okruhů - vznik půdy, její vlastnosti, typy půd, funkce, degradaci a ochranu půdy, půdní živěnu a metody studia půdní fauny a v neposlední řadě také téma Půda v RVP ZV i v ŠVP konkrétní základní školy. V empirické části práce jsou zanalyzovány učebnice přírodopisu na téma Půda a je zde popsán výukový materiál, který byl využit během vyučovacích hodin na Základní škole Bystřice. Cílem práce bylo ověřit funkčnost vzniklých výukových materiálů, které byly vyhodnoceny v rámci post a pre-testů. Oba testy byly vyhodnoceny nejdříve zvlášť a následně spolu porovnány. Výsledky u obou tříd byly velmi podobné, došlo ke stejnému počtu zlepšení i zhoršení žáků, jen s tím rozdílem, že třída 9.B měla celkově lepší bodové hodnocení. KLÍČOVÁ SLOVA půda, půdní fauna, půdní praktika, analýza učebnic, výukový materiál
My thesis's topic is life in the soil. This thesis discusses soil itself and organisms that live in it. At the same time it describes an implementation of the topic Soil in schooling into an educational program in a specific primary school. The theoretical part contains eight basic areas - soil formation, its characteristics, soil types, functions, soil degradation and protection, soil nutrients, methods of studying soil fauna and, last but not least, topic of soil in general education schedule for primary schooling and school edaucation schedule of a specific primary school. Empirical part of the work contains an analysis of the natural history textbooks on the topic of soil and a description of teaching material which was used during lessons at the Primary School Bystřice. The aim of the work was to verify the functionality of the resulting teaching materials which were evaluated in post and pre-tests. Both tests were first evaluated separately and then compared together. The resulsts were very similar. In th both of class was the same number of students were get better or get worse. The class 9.B had better point evaluation. KEYWORDS soil, soil fauna, soil practicals, analysis of textbooks, teaching materials