Kvalita verbální komunikace učitele 2. stupni základní školy
Quality of Teacher's Verbal Communication at Lower-Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125607Identifikátory
SIS: 222631
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Laufková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
21. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
komunikační kompetence, respektující komunikace, partnerský přístup, bezprostřednost, verbální komunikace, atmosféra ve tříděKlíčová slova (anglicky)
communication skills, respectful communication, partnership approach, immediacy, verbal communication, classroom atmospherePráce pojednává o verbální komunikační dovednosti založené na respektujícím a partnerském přístupu vůči žákům, a to prostřednictvím vícepřípadové studie dvou vybraných učitelů na druhém stupni základních škol. Teoretická část je věnována lidské komunikaci zejména po stránce verbální a okrajově také po stránce neverbální. Představuje a popisuje principy a nástroje respektující, partnerské a bezprostřední komunikace. Upozorňuje na případné dopady nerespektujícího a autoritativního přístupu učitelů na problémové chování žáků a jejich schopnost učit se. Praktická část prostřednictvím dotazníkového šetření a analýzu videonahrávek vyučovacích hodin předkládá výsledky o vlivu respektujícího a partnerského přístupu na celkovou atmosféru ve třídě. V odkazu na teoretickou část práce poskytuje příklady transkribovaných monologů a dialogů obsahujících prvky partnerského a respektujícího přístupu. Na základě triangulace dat došlo ke zjištění, jaké prvky respektující a partnerské komunikace učitelé ve své praxi využívají a bylo zároveň prokázáno, že aplikování těchto prvků pozitivně ovlivňuje atmosféru ve školních třídách. Na závěr analýza dotazníkového šetření potvrdila, že učitelé sami sebe považují za více respektující a partnerské, než jak je spatřují žáci. Míra tohoto rozdílu je však dána kvalitou...
The thesis deals with verbal communication skills based on a respectful and partnership approach to students, through a multi-case study of two selected teachers at lower-secondary schools. The theoretical part is devoted to human communication, especially in terms of verbal and also marginally in terms of nonverbal. Introduces and describes the principles and tools of respectful, partnership and immediate communication. It draws attention to the possible effects of the disrespectful and authoritative approach of teachers on pupils' problematic behaviour and their ability to learn. The practical part, through a questionnaire survey and analysis of video recordings of lessons, presents the results of the influence of a respectful and partnership approach on the overall atmosphere in the classroom. In reference to the theoretical part of the work, it provides examples of transcribed monologues and dialogues containing elements of a partnership and respectful approach. Based on the triangulation of data, it was found out which elements of respectful and partner communication teachers use in their practice, and it was also proven that the application of these elements positively affects the atmosphere in school classrooms. Finally, the analysis of the questionnaire survey confirmed that teachers...