Porovnávání strategií při řešení typových slovních úloh
Comparing strategies when solving some types of word problems
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125535Identifiers
Study Information System: 226863
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Mathematics Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
typová slovní úloha, concept cartoons, strategie řešení, 2. stupeň základní školy, úlohy o pohybu, úlohy o směsích, úlohy o společné práciKeywords (English)
word problem, concept cartoons, solving strategy, lower secondary school, word problems on distance, word problems on mixture, word problems on common workBakalářská práce se zabývá problematikou porovnávání strategií při řešení typových slovních úloh. V teoretické části pojednává o pojmu concept cartoons, o typových slovních úlohách, procesu a strategiích řešení slovních úloh a o výsledcích zahraničních studií, které se porovnáváním řešitelských strategií zabývají. V praktické části práce je provedena analýza vybraných českých učebnic matematiky pro 2. stupeň základní školy včetně příslušných příruček pro učitele z hlediska přítomnosti více řešitelských strategií k jedné slovní úloze a z hlediska didaktického přístupu k typovým slovním úlohám. Jádrem práce je 15 vytvořených pracovních listů, které sestávají z concept cartoons, v nichž dva hypotetičtí žáci předkládají svá řešení stejné typové slovní úlohy. Součástí práce je i konkrétní návrh, jak takový pracovní list implementovat ve výuce, spolu s návrhem možného pokračování využití porovnávání strategií ve výuce matematiky.
The bachelor's thesis deals with the issue of comparing strategies when solving selected types of word problems. The theoretical part deals with the notion of concept cartoons, selected types of word problems, the process and strategies for solving word problems and the results of foreign studies that focus on the influence of the comparison of solving strategies in teaching mathematics. The practical part of the work includes an analysis of selected Czech textbooks of mathematics for the lower secondary school, including teacher books, focusing both on the occurrence of multiple solving strategies for the same word problem and on didactic approach to the selected types of word problems. The core of the work is 15 original worksheets, consisting of concept cartoons, in which two hypothetical students present their solutions to the same type of a word problem. This work also includes a proposal on how to implement such a worksheet in class, along with a proposal for a possible continuation of the use of comparing strategies in mathematics teaching.