Podpůrná opatření v procesu inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením
Support measures in the process of inclusive education of pupils with mild intellectual disability
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125492Identifiers
Study Information System: 222078
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Special Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Lehké mentální postižení, podpůrná opatření, inkluzivní vzdělávání, sociální začleněníKeywords (English)
Mild intellectual disability, support measures, inclusive education, social inclusionBakalářská práce s názvem Podpůrná opatření v procesu inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením se zabývá využíváním podpůrných opatření u žáků s lehkým mentálním postižením v inkluzivním vzdělávání. Cílem práce je zjistit, jakou formu podpory poskytují učitelé ve školách hlavního vzdělávacího proudu žákům s lehkým mentálním postižením nad rámec podpůrných opatření doporučených školským poradenským zařízením, dále jaká podpůrná opatření žákům s lehkým mentálním postižením nejčastěji školská poradenská zařízení doporučují, a jaké formy podpory využívají učitelé pro co nejlepší začlenění žáka s lehkým mentálním postižením do třídního kolektivu. Práce je členěna na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části jsou vysvětleny základní termíny (mentální postižení, inkluzivní vzdělávání a podpůrná opatření). V praktické části práce je použita metoda kvalitativního výzkumu. Výzkum byl proveden formou polostrukturovaných rozhovorů s třídními učitelkami a s asistentkami pedagoga na čtyřech základních školách. Hodnocení výsledků výzkumu je tedy sledováno ze dvou úhlů pohledu - z pohledu třídního učitele a z pohledu asistenta pedagoga. Primární je pohled třídních učitelů, doplňující perspektivou je pohled asistentů pedagoga. Dle výsledků výzkumu jsou žákům s lehkým mentálním...
This bachelor thesis entitled Support measures in the process of inclusive education of pupils with mild intellectual disability deals with the use of support measures for pupils with mild intellectual disability in inclusive education. The aim of the thesis is to find out what form of support teachers provide in mainstream schools to pupils with mild intellectual disability beyond the support measures recommended by school counselling facilities, what support measures are most often recommended for pupils with mild intellectual disability by school counselling facilities and what form of support teachers use for the best possible integration of a pupil with a mild intellectual disability into the class group. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part explains the basic terms (mental disability, inclusive education and support measures). In the practical part of the thesis is used the method of qualitative research. The research was conducted in the form of semi-structured interviews with class teachers and teaching assistants at four primary schools. The evaluation of research results is therefore monitored from two perspectives - from the point of view of the class teacher and from the point of view of the teaching assistant. The primary is the view...