Francouzské učebnice dějepisu jako inspirace pro české prostředí
French History Textbooks as Inspiration for Czech Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125196Identifikátory
SIS: 225015
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pinkas, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - francouzský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
18. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Dějepis,učebnice dějepisu, didaktika dějepisu, francouzské učebnice, badatelská výuka, konstruktivistická výukaKlíčová slova (anglicky)
Secondary school history, history textbook, history teaching, French textbooks, inquiry-based learning, constructivist teaching4 ANOTACE: Práce se věnuje tématu využití učebnice v hodinách dějepisu na základní škole. Zaměřuje se na možnosti aplikace způsobů práce použité ve francouzských učebnicích dějepisu českém prostředí a jejich adaptabilitu především z pozice žáků. Teoretická část nabízí obecný vhled do výuky dějepisu ve Francii a prezentuje způsoby práce předkládané v tamějších učebnicích. Jádrem práce je však praktická část v podobě případové studie, při které autor připravil dva výukové bloky z francouzských učebnic, konkrétně "Měšťané, obchod a otroctví" a "Ženy a feminismus v 19. století", a využil je v hodinách dějepisu ve dvou třídách osmého ročníku základní školy. Analýza výsledků práce a obsahu zpětné vazby žáků na předložené materiály a práci s nimi tvoří hlavní díl rezultátu studie. V závěrečné části se pak autor na základě studie pokouší nastínit možnosti, v čem a jak by mohly být francouzské učebnice inspirací pro české prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA: Dějepis Učebnice dějepisu Didaktika dějepisu Francouzské učebnice Badatelská výuka Konstruktivistická výuka
5 ABSTRACT: The present thesis deals with history textbook usage in lower secondary school classes. It focuses on the work methods in French history books and their possible application within the Czech system while taking the pupils' perspective into consideration. The theoretical part introduces history instruction in France and work methods used in their textbooks. The focal point of the thesis is its practical part, a case study of two study units that were prepared based on French textbooks; "Townsmen, trade and slavery" and "Women and feminism in 19 th century". These were taught in two year-eight history classes. The results and discussion consist mainly of the analysis of work outputs and pupils' feedback on the used materials. The conclusion outlines possible means of inspiration for Czech schools by the French methods analysed in the case studies. KEY WORDS: Secondary school history History textbook History didactics French textbooks Inquiry-based learning Constructivist teaching