Krajina Železných hor jako malířské téma
Landscape of "Železné hory" (Iron Mountains) as a painting theme
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125137Identifikátory
SIS: 210625
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gajdošíková, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
14. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Železné hory, čeští malíři, malířský motiv, krajinomalba, krajinářKlíčová slova (anglicky)
Železné hory, Iron Mountains, Czech painters, painting motif, landscape painting, landscape painterDiplomová práce se dělí do tří částí tak, aby odpovídala požadavkům katedry výtvarné výchovy. Hlavní část tvoří umělecko - historická kapitola, ta rozebírá fenomén malby v Železných horách, které jsou místem rozvoje krajinomalby na přelomu 18. a 19. století. Práce se zaměřuje na rozbor krajinářských motivů v dané lokalitě. Srovnává motivy, které malíře inspirovaly, hledá jejich návaznost na tvorbu dalších malířů a klade je do kontextu plenérové malby. V kapitole je podrobně rozebráno pět malířů, o dalších se práce zmiňuje okrajově s ohledem na potřebu kontextu. Volba motivů se neliší od motivů malovaných v jiných oblastech. Specifikum malby v Železných horách spočívá v prostotě krajiny a její barevnosti. Motivy jsou zde především řeky, pohoří Železných hor, venkovské chalupy v okolí Ronova nad Doubravou, v Kraskově a v neposlední řadě v Kameničkách. Mezi další patří motivy cest, rybníků, především rybník Utopenec u Ronova nad Doubravou, hrad Lichnice. Kompozice maleb malíři často přejímají po svých předchůdcích. Další část - komentáře, představují vlastní tvorbu vycházející z komparace motiviky obrazů vytvořených ve sledované oblasti. V kapitole jsou ozřejmena také vizuální východiska a díla, z nichž tvorba pramení. Popisuje východiska a postup tvorby. Didaktická část se zabývá vnímáním krajiny u...
The diploma thesis is divided into three parts to meet the requirements of the Department of Art Education. The main part consists of an artistic - historical chapter, which discusses the phenomenon of painting in the Iron Mountains as a place for the development of landscape painting at the turn of the 18th and 19th centuries. The work focuses on the analysis of landscape motifs in a given locality. He compares the motifs that inspired painters and seeks their connection to the work of other painters and puts them in the context of open-air painting. The chapter deals in detail with five painters, other painters are mentioned marginally due to the need for context. The choice of motifs does not differ from the motifs painted in other areas. The specificity of painting in the Iron Mountains lies in the simplicity of the landscape and its colors. The motifs here are mainly rivers, the Iron Mountains, rural cottages around Ronov nad Doubravou, Kraskov, and last but not least in stonehouses. Other motifs include motifs with a path, ponds, especially the Utopenec pond near Ronov nad Doubravou, Lichnice castle. The painters often take over the composition of the paintings from their predecessors. The next part - comments, represent their own work based on a comparison of the motif of the images created...