Psychická odolnost rodičů pečujících o děti s postižením sluchu
Psychological resilience of parents caring for children with hearing impairment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125056Identifiers
Study Information System: 211032
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Consultant
Veselá, Michaela
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
25. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sluchové postižení|psychická odolnost|rodiče|děti|zvládací strategieKeywords (English)
Hearing impairment|psychological resilience|parents|children|coping strategiesDiplomová práce se věnuje tématu psychické odolnosti rodičů dětí se sluchovým postižením. Jejím hlavním cílem je zmapovat faktory, které posilují psychickou odolnost matek a pomáhají jim se s náročnou životní situací vyrovnat. Literárně-přehledová část nabízí souhrn aktuálních poznatků zejména k tématu péče o dítě se sluchovým postižením, a to s důrazem na její specifika a nároky. Pozornost je věnována také podstatným výzkumům, které byly dosud v oblasti psychické odolnosti rodičů sluchově postižených dětí v České republice i v zahraničí realizovány. Samotná výzkumná část práce pak nabízí přehled protektivních faktorů, které matkám pomáhají udržovat či zvyšovat jejich psychickou odolnost, a jsou pro ně v rámci procesu vyrovnávání se s hendikepem dítěte stěžejní. Výzkumný projekt je založen na analýze polostrukturovaných rozhovorů, které byly vedeny s matkami pečujícími o dítě s postižením sluchu. Součástí diplomové práce jsou rovněž rady pro rodiče dětí se stejným typem hendikepu a také doporučení a návrhy nejen pro psychologickou praxi.
The diploma thesis deals with the topic of psychological resilience of parents of children with hearing impairment. Specifically, it focuses on mothers and its main goal is to map the factors that strengthen their psychological resilience and help them cope with a difficult life situation. The literature review section offers a summary of current knowledge, especially on the topic of care and education of children with hearing impairments, with emphasis on its specifics and demands. Attention is also paid to substantial research that has been carried out so far in the field of psychological resilience of parents of hearing-impaired children in the Czech Republic and abroad. The research part of the thesis then offers a comprehensive overview of protective factors that help mothers maintain or increase their psychological resilience, and are crucial for them in the process of coping with the child's impairment. The research is based on the analysis of semi-structured interviews that were conducted with mothers caring for a child with a hearing impairment. The diploma thesis also includes advice for parents of children with the same type of disability, as well as recommendations and suggestions not only for psychological practice.