Struktura hudby a časová percepce
Music Structure and Time Perception
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125001Identifikátory
SIS: 221411
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lukavský, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
25. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
časová percepce|hudební percepce|vnímání časuKlíčová slova (anglicky)
time perception|music perception|psychology of timeDiplomová práce navazuje na bakalářskou práci Hudba a percepce času (Becková, 2017). Zabývá se časovou percepcí v hudbě. Podává přehled současných vlivných teorií a modelů ve výzkumu časové percepce obecně, i ve vztahu k hudbě, tj. modelů založených na existenci vnitřních časových hodin a modelů založených na pozornostních, paměťových a dalších dynamických procesech. Dále se práce zaměřuje na psychologické aspekty metra, rytmu a dalších hudebních charakteristik ve vztahu k časové percepci. Zmiňuje rovněž možné využití poznatků výzkumu na poli časové percepce v hudbě. V experimentu realizovaném v empirické části jsem aplikovala konkrétní poznatky z dosavadního výzkumu časové percepce na krátké zvukové stimuly v rozmezí několika sekund s využitím metody reprodukce. Podařilo se demonstrovat iluzi plného intervalu, iluzi rozděleného času a efekt výšky tónu na časovou percepci. Poznatky z experimentu by mohly být využity v návazném výzkumu a posloužit jako podklad pro další bádání v oblasti hudby a časové percepce. Klíčová slova: časová percepce, hudební percepce, vnímání času
The diploma thesis follows the bachelor's thesis Music and Time Perception (Becková, 2017). It focuses on time perception in music. It reviews current influential theories and models in the research of time perception, and also time perception models in relation to music, ie models based on the existence of internal time clocks and models based on attentional, memory and other dynamic processes. It also focuses on the psychological aspects of the metrum, rhythm and other musical characteristics in relation to time perception. Possible use of research findings in the field of time perception in music is also mentioned. In the experimental part I applied specific findings from the current research of time perception to short acoustic stimuli in the range of suprasecond intervals using reproduction as experimental paradigma. The filled- duration illusion, the divided time illusion and an effect of tone pitch were demonstrated. The findings from the experiment could be used in future research in the field of music and time perception. Klíčová slova: time perception, music perception, psychology of time