Zobrazit minimální záznam

Written Texts of Czech Deaf
dc.contributor.advisorHádková, Kateřina
dc.creatorKomorná, Marie
dc.date.accessioned2021-02-12T10:47:39Z
dc.date.available2021-02-12T10:47:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/124375
dc.description.abstractTématem disertační práce je komunikace neslyšících v psané češtině. Teoretická část představuje výzkumy psané češtiny neslyšících, které byly v České republice doposud realizovány, zamýšlí se nad příčinami obtíží neslyšících při produkci česky psaných textů a zabývá postavením psané češtiny ve vzdělávání neslyšících. Další část je věnována českému znakovému jazyku, charakteristice jeho specifik a jeho roli v komunikaci a ve vzdělávání neslyšících žáků zejména v souvislosti s aktuálně platnou legislativou. Pozornost je dále soustředěna na složky a výstavbu narativních textů a na osvojování narativních kompetencí v jazycích mluvených i znakových. Výzkumná část je zaměřena na kvalitativní analýzu narativních textů v češtině, jejichž autory jsou neslyšící žáci dvou základních škol pro sluchově postižené ve věku 14 až 16 let a které vznikly na základě obrázkového příběhu. V rámci analýzy psaných vyprávění je pozornost soustředěna na specifické rysy, kterými se psané texty neslyšících Čechů odlišují od textů psaných slyšícími Čechy. Sledována přitom hlásková stavba slov, slovní zásoba, morfologicko- syntaktická rovina projevů i způsoby, jakým neslyšící autoři konstruují věty a narativní texty i míra srozumitelnosti těchto textů pro potenciální čtenáře. Součástí výzkumu je také analýza vyprávění v českém...cs_CZ
dc.description.abstractThe topic of the dissertation is the communication of the deaf in written Czech. The theoretical part presents the studies of written Czech for the deaf which have been carried out in the Czech Republic so far, considers the causes of difficulties the deaf encounter when making Czech written texts, and deals with the position of written Czech in the education of the deaf. The next part is devoted to the Czech sign language, the characteristics of its specifics and its role in the communication and education of deaf pupils, especially in connection with the currently valid legislation. Attention is also focused on the components and construction of narrative texts and on the acquisition of narrative competencies in spoken and sign languages. The research part is focused on the qualitative analysis of narrative texts in Czech, the authors of which are deaf pupils of two primary schools for the hearing impaired aged 14 to 16, and which were created on the basis of a picture story. As part of the analysis of written narratives, attention is focused on the specific features which make the written texts of the deaf different from the texts written by hearing Czechs. The phonic structure of words, vocabulary, the morphological and syntactic level, the ways in which deaf authors construct narrative texts...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectthe deafen_US
dc.subjectcommunication of the deafen_US
dc.subjectwritten Czechen_US
dc.subjectCzech sign languageen_US
dc.subjectnarrative textsen_US
dc.subjectneslyšícícs_CZ
dc.subjectkomunikace neslyšícíchcs_CZ
dc.subjectpsaná češtinacs_CZ
dc.subjectčeský znakový jazykcs_CZ
dc.subjectnarativní textycs_CZ
dc.titlePsané texty českých neslyšícíchcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-01-22
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId159989
dc.title.translatedWritten Texts of Czech Deafen_US
dc.contributor.refereeSouralová, Eva
dc.contributor.refereeBartoňová, Miroslava
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTématem disertační práce je komunikace neslyšících v psané češtině. Teoretická část představuje výzkumy psané češtiny neslyšících, které byly v České republice doposud realizovány, zamýšlí se nad příčinami obtíží neslyšících při produkci česky psaných textů a zabývá postavením psané češtiny ve vzdělávání neslyšících. Další část je věnována českému znakovému jazyku, charakteristice jeho specifik a jeho roli v komunikaci a ve vzdělávání neslyšících žáků zejména v souvislosti s aktuálně platnou legislativou. Pozornost je dále soustředěna na složky a výstavbu narativních textů a na osvojování narativních kompetencí v jazycích mluvených i znakových. Výzkumná část je zaměřena na kvalitativní analýzu narativních textů v češtině, jejichž autory jsou neslyšící žáci dvou základních škol pro sluchově postižené ve věku 14 až 16 let a které vznikly na základě obrázkového příběhu. V rámci analýzy psaných vyprávění je pozornost soustředěna na specifické rysy, kterými se psané texty neslyšících Čechů odlišují od textů psaných slyšícími Čechy. Sledována přitom hlásková stavba slov, slovní zásoba, morfologicko- syntaktická rovina projevů i způsoby, jakým neslyšící autoři konstruují věty a narativní texty i míra srozumitelnosti těchto textů pro potenciální čtenáře. Součástí výzkumu je také analýza vyprávění v českém...cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of the dissertation is the communication of the deaf in written Czech. The theoretical part presents the studies of written Czech for the deaf which have been carried out in the Czech Republic so far, considers the causes of difficulties the deaf encounter when making Czech written texts, and deals with the position of written Czech in the education of the deaf. The next part is devoted to the Czech sign language, the characteristics of its specifics and its role in the communication and education of deaf pupils, especially in connection with the currently valid legislation. Attention is also focused on the components and construction of narrative texts and on the acquisition of narrative competencies in spoken and sign languages. The research part is focused on the qualitative analysis of narrative texts in Czech, the authors of which are deaf pupils of two primary schools for the hearing impaired aged 14 to 16, and which were created on the basis of a picture story. As part of the analysis of written narratives, attention is focused on the specific features which make the written texts of the deaf different from the texts written by hearing Czechs. The phonic structure of words, vocabulary, the morphological and syntactic level, the ways in which deaf authors construct narrative texts...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV