Podpora rané péče při zařazení dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy
Promoting of early intervention for the inclusion of a visually impaired child to kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124262Identifiers
Study Information System: 217725
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Raná péče, dítě se zrakovým postižením, předškolní vzdělávání, speciálně vzdělávací potřeby, speciálně pedagogické centrum, podpůrná opatřeníKeywords (English)
Early intervention, visually impaired child, preschool education, special educational needs, special pedagogical centre, support measuresDiplomová práce se zabývá podporou rané péče při zařazení dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy. Práce popisuje vývoj dítěte se zrakovým postižením v raném věku. Dále se práce zaměřuje na ranou péči poskytující podporu rodinám s dětmi se zrakovým nebo kombinovaným postižením, na předškolní vzdělávání a na podporu speciálně pedagogického centra. Cílem práce bylo zjistit, co je pro rodiče dítěte se zrakovým postižením při volbě mateřské školy důležité, zda probíhá zařazení ve shodě s legislativou a zda se na podpoře podílí multidisciplinární tým. V rámci výzkumného šetření byl realizován kvalitativní výzkum zaměřený na sledování podpory rodiny při zařazení dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy ze strany rané péče. Výsledky ukazují, že pro rodiny při výběru mateřské školy je nejdůležitější získat informace o možnostech zařazení dítěte. Raná péče poskytuje rodinám důležité informace nejen o možnostech zařazení, ale také o využití poradenských služeb speciálně pedagogického centra. Volba mateřské školy je na rodičích, kteří zohledňují při výběru různá hlediska. Významným indikátorem je přístup mateřské školy a pedagogických pracovníků k dětem se zrakovým postižením. KLÍČOVÁ SLOVA Raná péče, dítě se zrakovým postižením, předškolní vzdělávání, speciálně vzdělávací potřeby, speciálně...
The diploma thesis is focused on the support of early intervention in the inclusion of a visually impaired child into kindergarten. The work describes the development of a child with visual impairment at an early age. It also focuses on early care providing support to families with children with visual or combined disabilities, pre-school education and the support from a special education center. The aim of the work was to find out what is important for the parents of a visually impaired child when choosing a kindergarten, whether the inclusion is in accordance with the legislation and whether a multidisciplinary team participates in the support. As part of the research survey, qualitative research, aimed at monitoring family support for the inclusion of a visually impaired child in kindergarten by early care, was carried out. The results show that for families when choosing a kindergarten, it is most important to obtain information about the possibilities of including a child. Early intervention provides families with important information not only about the possibilities of inclusion, but also about the use of counseling services of a special pedagogical center. The choice of kindergarten is up to the parents, who take into account different aspects when choosing. An important indicator is the...