Nemajetková újma v právní regulaci mezinárodní přepravy
Non-material damage in the regulation of international transport
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123877Identifikátory
SIS: 220885
Kolekce
- Kvalifikační práce [13749]
Autor
Oponent práce
Růžička, Květoslav
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra obchodního práva
Datum obhajoby
27. 10. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
nemajetková újma, odpovědnost leteckého dopravce, újma na zdravíKlíčová slova (anglicky)
non-material damage, air carrier liability, personal injury196 Nemajetková újma v právní regulaci mezinárodní přepravy Abstrakt Práce se zabývá otázkami spojenými s právní úpravou nemajetkové újmy vznikající v souvislosti s mezinárodní leteckou přepravou. Ta se v posledních deseti letech dostává do popředí zájmu, zejména evropských institucí. První část práce je věnována obecnému teoretickému vymezení nemajetkové újmy jako takové a jednotlivým druhům nemajetkové újmy, které mohou při letecké přepravě vznikat. Těmi jsou újma na zdraví, emocionální újma způsobená prožitým stresem nebo jinak nekomfortní situací, a nemajetková újma způsobená tím, že se cestující kvůli zpoždění, zrušení letu nebo odepření nástupu na palubu nedostane včas na místo určení. Druhá část práce je věnována srovnání úpravě náhrady nemajetkové újmy v právní úpravě České republiky a Spojených států amerických, a to vývoji institutu nemajetkové újmy a náhrady této újmy. Pozornost je věnována zejména jednotlivým titulům, které jsou dle příslušné právní úpravy nahrazovány a porovnání výše náhrady nemajetkové újmy v rozhodování soudů obou zemí. Třetí část je věnována úpravě nemajetkové újmy a její náhradě, vznikající v souvislosti s mezinárodní leteckou přepravou. Ta je v současnosti na mezinárodní úrovni upravena ve Varšavské úmluvě, resp. Varšavském systému a v Montrealské úmluvě, na úrovni...
198 Non-material damage in the regulation of international transport Abstract The dissertation deals with issues related to the legal regulation of non-material damage arising in connection with international air transport. It has been at the forefront of interest espceially of the European institutions over the last ten years. The first part of the dissertation is devoted to the general theoretical definition of non- material damage as such and to individual types of non- material damage that may arise during air transport. These are bodily harm, emotional harm caused by stress experienced or otherwise uncomfortable, and non-material harm caused by the fact that the passenger does not get to his destination in time due to delays, flight cancellations or denied boarding. The second part is devoted to the comparison of compensation for non-material damage in the Czech Republic and the United States of America, namely the development of the non- pecuniary damage and compensation for this damage. Particular attention is paid to particular titles, which are, according to the relevant legal regulations, replaced and the comparison of the compensation of non-material damage in the decisions of the courts of both countries. The third part is devoted to the regulation of non-material damage and its compensation,...