Hudba jako inspirační zdroj výtvarného díla
Music as a Resource of Visual Artwork
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12375Identifikátory
SIS: 52537
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Dvořák, Jaroslav
Oponent práce
Bláha, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
23. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce Hudba jako inspirační zdroj výtvarného díla představuje hudbu a výtvarné umění v ne zcela tradičním vztahu, kdy hudba představuje inspirační či motivační zdroj v rámci výtvarné tvorby. Přestože vnímání výtvarného umění a hudby vychází ze zcela jiných procesů, existuje tzv. synestézie, která obě formy vnímání propojují. Zároveň lze výtvarná a hudební díla vzájemně srovnávat a to hlavně na základě společných složek. V rámci vývoje umění se též objevovala řada konkrétních příkladů umělců, směrů či hnutí, které vzájemné vztahy mezi výtvarným uměním a hudbou dokazují. I současné vzdělávací trendy, které jsou zakotvené v Rámcovém vzdělávacím programu, usilují o propojení jednotlivých vyučovacích předmětů, aby především došlo ke vzniku mezipředmětových souvislostí. Následuje řada konkrétních příkladů ze školní praxe, jak lze hudbu využít hlavně jako inspirační či motivační zdroj výtvarného díla, což se promítá i do mých vlastních výtvarných děl, jimž patří poslední část práce. Práce je navíc doplněna o přílohu, kterou tvoří dvě CD - jedno s obrazovou přílohou ze školních praxí a druhé s mými výtvarnými pracemi, obě navíc doplněné o použitou hudbu.
Diploma Thesis Music like a source of inspiration of creative works presents music and visual art to no quite conventional relation, when music represents inspiratory or motivational source in terms of creative production. Despite the fact, that the sensation of visual art and music is resulting from different processes, there has been so called synesthesia that connects both forms of sensation. At the same time it is also possible to equate creative and musical works to namely on the basis common components. In terms of development of art there has been also detected many particular instances of artists, directions or motion that prove mutual reltionships between visual art and music. Also current educational trends, that are embedded within Framework educational programme, endeavour to do connection single learning subjects, to create connections between these subjects. Many particular instances from school practice follows to prove how is it possible to use music as a inspiratory or motivational source of creative work, which screens to my own creative works, to which belongs the last part of this work. In addition, there is a two CD supplement included in this thesis - the content of first CD consists of pictures from school practice and second one contains mine own creative works, both in addition...