Lovecraft's Fear of the Unknown and Unimaginable
Lovecraftovský strach z neznámého a z nepředstavitelného
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123285Identifikátory
SIS: 213678
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veselá, Pavla
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
3. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
H. P. Lovecraft|Neznámo|Kosmicismus|Lovecraftovský horor|Anti-antropocentrismus|Teorie hororuKlíčová slova (anglicky)
H. P. Lovecraft|The Unknown|Cosmicism|Lovecraftian Horror|Anti-anthropocentrism|Theory of Horrorpráce: Howard Philips Lovecraft byl autorem mnoha hororových povídek, který experimentoval s nejúčinnějším způsobem, jak vyvolat strach u čtenářů. Tato práce se zaměřuje na určení zdroje strachu z neznáma, jenž Lovecraft považoval za hlavní příčinu strachu v jeho povídkách. Neznámo je v nich představováno jako utajená realita, kterou hlavní hrdinové poodhalí a pochopí rozsah skryté ohavné pravdy, které si jsou vědomi jen oni. První kapitola po úvodu se zabývá tím, co ovlivnilo Lovecraftovo dílo, a vymezuje období, v němž působil. Začíná srovnáním s významným literárním hnutím té doby, modernismem a zdůrazňuje společné rysy, postoje a obavy jako jsou odcizení a odloučení, překotné vědecké objevy a poválečná obnova. Tato kapitola také zhodnocuje Lovecraftův postoj k převažujícím změnám ve světě a jeho milované Nové Anglii. Následující kapitola rozebírá, jak je vytvořen prvek neznáma a definuje zastřešující koncept, kosmicismus, a převažující motiv anti-antropocentrismu. V jeho dílech se objevují další opakující se témata, která dávají vzniknout strachu z neznáma a obdobných emocí, především zlověstná povaha kosmu, zastaralý styl psaní a nezemská obraznost. Lovecraftovský horor je také zběžně porovnán s Burkovou estetikou vznešena a s podmaněním náboženským úžasem v teorii Rudolfa Otta. V třetí...
Thesis abstract: Howard Philips Lovecraft was an author of many horror stories who experimented with the most efficient way of how to invoke fear in the readers. This work focuses on determining the source of fear of the unknown which Lovecraft found to be the main cause of fear in his stories. The unknown is presented in them as an underlying reality that the protagonists partially reveal and come to realize the extent of the hidden hideous truth that only they are aware of. The first chapter after the introduction deals with the influences on Lovecraft's work and frames the period in which Lovecraft was active. It starts with a comparison with the significant literary movement of the time, Modernism and highlights the common features, feelings and anxieties such as alienation and isolation, rapid scientific discoveries and post- war recovery. The chapter also reviews Lovecraft's own attitude to the prevailing changes in the world and his beloved New England. The next chapter analyses how the element of unknown is produced and defines the overarching concept of 'cosmicism' and the prevalent theme of anti-anthropocentrism. There are other recurrent topics in his works that give rise to the fear of the unknown and alike emotions, namely the foreboding nature of cosmos, archaic style of writing and unearthly...