Ty však, Římane, hleď, země oplývající mlékem a strdí: Srovnání motivů etnocentrické nadřazenosti v Aeneidě, Exodu a mýtu o Aztlanu
You, Roman, be mindful, a land flowing with milk and honey: The comparision of ethnocentric superiority motifs in the Aeneis, Exodus and the myth of Aztlan
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123264Identifikátory
SIS: 221517
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Antalík, Dalibor
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Religionistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
4. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Aeneis|Aztlan|exodus|etnicita|etnocentrismus|komparace mýtůKlíčová slova (anglicky)
Aeneid|Aztlan|exodus|ethnicity|ethnocentrism|comparison of mythTato práce má za cíl komparaci etnocentrických motivů ve třech mýtech z odlišných kultur. Jsou to: 1) římská Aeneida, 2) příběh migrace Mexiků z Aztlanu a 3) Židovský příběh exodu v Hexateuchu. Etnocentrické motivy jsem rozčlenil do čtyřech obecnějších motivů: 1) Božská přítomnost a vedení, 2) Vyvolení lidu a příslib nadřazenosti, 3) Zaslíbení země a 4) Odpadnutí nehodných. Se všemi mýty pracuji v jejich historicko-kulturním kontextu a etnocentrické motivy posuzuji v souladu s představami etnicity v příslušných mýtech. Výsledkem mé komparace je teorie, že tyto motivy si jsou rámcově podobné kvůli jejich obrovskému a především univerzálnímu potenciálu utvářet etnickou identitu. Ovšem za důležitější považuji rozdíly mezi motivy, které se vyjeví během důkladné kontextuální analýzy. Tyto rozdíly podle mého názoru dobře korespondují s chápáním etnicity a vlastní nadřazenosti každého probíraného etnika. Klíčová slova: Aeneis, Aztlan, exodus, etnicita, etnocentrismus, komparace mýtů.
This paper aims to compare ethnocentric motifs from the three myths of different cultures. These are: 1) The Aeneid of the Romans, 2) A story of migration from Aztlan of the Mexica, and 3) Hexateuchal tale of the jewish exodus. Ethnocentic motifs are organized into four categories named by myself: 1) Divine presence and leadership, 2) Election of the people and promise of superiority, 3) Promise of the land, and 4) The fall of the unworthy. All myths are treated in their own historico-cultural context and ethnocentric motifs are judged according to the notion of etnicity in their respective myths. As a result of my comparison I present a theory that those motifs are similar on the surface because of their great and universal potential to shape ethnic identity. Yet more importantly I emphasize their differences, which appear during a careful and contextual analyzis. These differences correspond, in my opinion, well with the conception of ethnicity and one's own superiority of every ethnic group discussed. Key words: Aeneid, Aztlan, exodus, ethnicity, ethnocentrism, comparison of myths.