Egodokumenty s tematikou holokaustu. Od intimního deníku k memoárům
Egodocuments thematizing the Holocaust. From an Intimated Diary to a Memoir
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123193Identifiers
Study Information System: 220380
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Heczková, Libuše
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
2. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
deník|holokaust|dětský narátor|Hana Bořkovcová|Dagmar Hilarová|Ivan Klíma|Michal Kraus|Pavel Weiner|pamětiKeywords (English)
diary|Holocaust|children's narrator|Hana Bořkovcová|Dagmar Hilarová|Ivan Klíma|Michal Kraus|Pavel WeinerTato práce se zabývá egodokumenty s tematikou holokaustu autorů, kteří šoa prožili jako děti a dospívající. V jednotlivých kapitolách se zaobíráme primárními deníky, memoáry přeživších a dále jedním stylizovaným deníkem. Cílem práce je zkoumat vznik textů a jejich zveřejnění; do jaké míry jsou autentické a stylizované; zda jsou spíše dokumenty či literárními texty. Zároveň se zaměřujeme i na specifické dětské vyprávění holokaustu a případné rozdíly, kterou vznikají rozdílným věkem a genderem pisatelů.
This bachelor thesis deals with egodocuments concerned with the Holocaust of writers who experienced the Shoah as children and young adults. Each chapter analyses primary diaries, survivor memoires and a stylised diary. The aim of the thesis is to investigate emergence of the texts and their publishing; to distinguish a borderline between the authentic and the stylised, and to determine whether the texts should be considered either documents or literary texts. Specific nature of children's representation of the Holocaust and differences resulting from writers' different age and gender are also taken into account.