Klíčové myšlenky lidovýchovné koncepce Tomáše Trnky
Key Ideas of Tomáš Trnka's Concept of Popular Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122935Identifiers
Study Information System: 210372
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kopecký, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Tomáš Trnka|lidová výchova|osvěta|Masarykův lidovýchovný ústav|meziválečné Československo|obsahová analýzaKeywords (English)
Tomáš Trnka|popular education|public education|Masaryk Institute for Popular Education|interwar Czechoslovakia|content analysisTato práce se zabývá klíčovými myšlenkami lidovýchovné koncepce profesora Tomáše Trnky, který je považován za předního prvorepublikového teoretika lidové výchovy, a jemuž patří významné zásluhy na postupném konstituování andragogiky jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je v práci zaměřena především na rozbor jeho stěžejních publikací Základy lidové výchovy (z roku 1934) a Lidová výchova, její theorie, složky, methody a organizace (z roku 1946). Práce si klade za cíl podat ucelený obraz o Trnkově lidovýchovném díle, a to s přihlédnutím k andragogickým i obecně historickým kontextům. Práce rovněž obsahuje kritické zhodnocení Trnkova díla a reflexi jeho rozvoje v dalších dějinných obdobích. Klíčová slova: Tomáš Trnka, lidová výchova, osvěta, Masarykův lidovýchovný ústav, meziválečné Československo, obsahová analýza
This thesis deals with the key ideas of the popular education concept of Professor Tomáš Trnka, who is considered to be a leading theorist of popular education in the interwar Czechoslovakia, and who has significant merits in the gradual constitution of andragogy as an independent scientific discipline. The main focus of the thesis is on the analysis of his key publications The Basics of Popular Education (published in 1934) and Popular Education, its theory, components, methods and organization (published in 1946). The text aims to provide a comprehensive overview of Trnka's work in the field of popular education, with regards to relevant andragogical and historical contexts. The thesis also contains a critical evaluation of Trnka's work and a reflection of its development in the following historical periods. Key words: Tomáš Trnka, popular education, public education, Masaryk Institute for Popular Education, interwar Czechoslovakia, content analysis