Nácvik ústního a písemného referátu na české vysoké škole v česko-německém interkulturním prostředí
Practicing oral and written presentation skills on Czech universities, A Czech-German environment
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12292Identifiers
Study Information System: 137078
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Janíková, Věra
Váňová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 11. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
referáty, vědecké práceMým záměrem je, aby výsledky této práce bylo možno aplikovat ve výuce německého odborného jazyka na vysokých školách (např. v Jazykovém centru UK FF), a proto jsem výzkum provedla na základě materiálu získaného z prací studentů negermanistů, kteří se jazyku učí právě zde. Jedná se o studenty filologických i nefilologických oborů a cílem jejich studia němčiny je práce s odborným jazykem, a to v jeho psané i mluvené podobě.
In "Practicing oral and written presentation skills on Czech universities, A Czech-German environment", the Czech university students' and graduates' presentation skills are discussed, in particular in the context of the students' presenting their research results on international conventions conducted in the German language. This topič is currently very important. Although these skills are practiced in language classes, they are not a direct feature of language on its own. The páper implies that teaching and practicing morphology, syntax, stylistics, connectors and the relevant terminology of the individual professional fíelds is very important for creating and presenting one's work. However, knowing the relevant cultural differences and the generál aspects of human communication is at least just as important. The aim of the analysis given in this páper is to describe the most effective methods of practicing German-language-presentation skills, oral and written, at Czech universities. The author proposes specific methods of text production practice. During the course of his/her university language education, a studenťs language skills move from the B2 to the Cl level, on the scale of the Common European Framework of Reference for Languages (Cl: ...Flexible use of language on...academie and professional...