Levorukost a její akceptování v současném školství a rodinách
Left-handedness and its acceptance in contemporary education system and families
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122916Identifiers
Study Information System: 208456
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Ehler, Edvard
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Lateralita, levorukost, mozek, písmo, škola, rodina, vývoj, výuka, pomocKeywords (English)
laterality, left-handedness, brain, writing, school, family, development, education, helpNÁZEV: Levorukost a její akceptování v současném školství a rodinách AUTOR: Libuše Svobodová KATEDRA: Katedra biologie a environmentálních studií VEDOUCÍ PRÁCE: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. ABSTRAKT: Diplomová práce s názvem Levorukost a její akceptování v současném školství a rodinách navazuje a doplňuje Bakalářskou práci s názvem Problematika levorukosti ve vývoji dětí a mládeže - historie, současnost a perspektivy. První a druhá kapitola teoretické části diplomové práce se hlouběji zaměřuje na charakteristiku stylů levorukého písma, výhody a nevýhody levorukého psaní, vhodné psací pomůcky, zasedací pořádek ve třídě, organizaci pracovního prostředí a metodiku psaní. Třetí kapitola je věnována zkouškám laterality se zaměřením na horní končetinu, dolní končetinu, oko a ucho, testovacím úkolům, jejich podmínkám průběhu a vyhodnocení. Poslední čtvrtá kapitola teoretické části se věnuje centrální nervové soustavě, přesněji mozku a jeho asymetrické anatomii, funkci, řízení pohybů horní končetiny a motorickému vývoji horní končetiny. Praktická část diplomové práce je složena z pěti výzkumů. První výzkum ověřuje výskyt leváků na základních školách a nižších ročnících víceletých gymnázií a následně zjištěné hodnoty porovnává s předchozí bakalářskou prací. Druhý výzkum testuje pomocí zkoušek laterality...
TITLE: Left-handedness and its acceptance in contemporary education system and families AUTHOR: Libuše Svobodová DEPARTMENT: Department of Biology and Environmental Studies SUPERVISOR: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. ABSTRACT: The diploma thesis entitled Left-handedness and its acceptance in contemporary education system and families follows up and complements the bachelor thesis entitled The issue of left- handedness in the development of children and youth - history, present and perspectives. The first and second chapters of the theoretical part of the diploma thesis focus more deeply on the characteristics of left-handed writing styles, advantages and disadvantages of left-handed writing, suitable writing aids, classroom order, organization of work environment and writing methodology. The third chapter is devoted to laterality tests with a focus on the upper limb, lower limb, eye and ear, test tasks, their conditions and evaluation. The last fourth chapter of the theoretical part deals with the central nervous system, more precisely the brain and its asymmetric anatomy, function, control of upper limb movements and motor development of the upper limb. The practical part of the diploma thesis consists of five researches. The first research verifies the occurrence of left-handers in primary schools and...