Karel Velebný a třetí proud
Karel Velebný and the Third Stream
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122899Identifikátory
SIS: 222501
Kolekce
- Kvalifikační práce [24986]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šťastný, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Třetí proud|jazz|Karel Velebný|Pavel Blatný|Gunther SchullerKlíčová slova (anglicky)
Third stream|jazz|Karel Velebný|Pavel Blatný|Gunther SchullerPředkládaná magisterská práce se zaměřuje na specifické rysy a jevy v českém třetím proudu v 60. letech 20. století. Tato specifika jsou identifikována jednak na základě analýzy skladeb třetího proudu Karla Velebného, ale také na základě jejich porovnání s díly třetího proudu jiných českých autorů ve sledovaném období. Výsledná charakteristika českého třetího proudu je pak konfrontována s třetím proudem amerického autora a ideového zakladatele tohoto směru Gunthera Schullera. Kritériem pro zařazení analyzovaných skladeb do této práce byla přítomnost určité avantgardní ambice, která je v této práci chápána jako užití dodekafonie, či jiných kompozičních technik Nové hudby v kontextu jazzové hudby. V analýzách se práce zaměřuje jednak na způsob implementace těchto kompozičních technik do struktury jazzové hudby, ale také zde autor sleduje, jaké hudební složky jsou touto stylovou syntézou nejvíce modifikovány. Klíčová slova: Třetí proud, jazz, Karel Velebný, Pavel Blatný, Gunther Schuller
This Master's thesis focuses on the specific features and phenomena in the Czech third stream in the 1960s. These specifics are identified, on the one hand, through the analysis of Karel Velebný's third streams compositions, but also through their comparison with third stream works by other Czech authors in the observed period. The resulting characteristic of the Czech third stream is then confronted with the third stream of an American author and ideological founder of this style movement, Gunther Schuller. The criterion for the inclusion of the analyzed compositions in this thesis was the presence of a certain avant-garde ambition, which, in this thesis, is understood as the use of dodecaphony or other New music compositional techniques in the context of jazz music. In the analysis, the thesis focuses on the way these compositional techniques were implemented into the structure of jazz music, but the author also observes which musical components are through this stylistic synthesis modified the most. Key words: Third stream, jazz, Karel Velebný, Pavel Blatný, Gunther Schuller
