Zlepšení schopnosti tvorby pravděpodobnostních predikcí jako prostředek vedoucí k lepšímu rozhodování institucí
Improving the forecasting ability as a means to improve institutional decision-making
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122771Identifiers
Study Information System: 215007
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Dlouhá, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
3. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Forecasting|predikce|instituce|rozhodování|kognitivní zkreslení|debiasing|tréninkKeywords (English)
Forecasting|predictions|institutions|decision-making|cognitive biases|debiasing|trainingTéma systematického zlepšování rozhodování, které se tvoří v institucích, je poměrně nová oblast psychologického zájmu s potenciálně velkým dopadem. Jedním z možných přístupů, jak toto téma řešit je snaha o zlepšování pravděpodobnostních predikcí, které rozhodovací subjekty uvnitř institucí dělají. Výzkumy ukazují, že jednou z cest, jak k tomu dojít je skrze trénink zaměřený na zlepšování úsudků a snižování kognitivních zkreslení. Tato práce se snaží shrnout dosavadní literaturu k tématu tvorby predikcí, kognitivních zkreslení a jejich zlepšování. Součástí práce je také návrh výzkumného projektu, jehož cílem je ověřit účinnost tréninku na přesnost predikcí jedince v prostředí reálných institucí.
The topic of the systematic improvement of decision-making that takes place in institutions is a relatively new area of psychological interest with a potentially large impact. One possible approach to address this issue is to improve the probability predictions made by decision-makers within institutions. Research shows that one way to do this is through training focused on improving judgment and reducing cognitive bias. This work tries to summarize the existing literature on the topic of forecasting, cognitive bias and their improvement. Part of the work is also the design of a research project, which aims to verify the effectiveness of training on the accuracy of individual predictions in the environment of real institutions.