Podpora čtenářství u žáků s dyslexií na druhém stupni základní školy
Supporting Reading of Pupils with Dyslexia in Secondary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122719Identifikátory
SIS: 210961
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mlčková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
10. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
podpora čtenářství, žák s dyslexií, čtenářství, čtení, čtenářská gramotnost, porozumění textu, metody, přístupyKlíčová slova (anglicky)
Reading support, a pupil with dyslexia, reading skills, reading, reading literacy, understanding of a text, methods, strategiesTato diplomová práce pojednává o problematice čtenářství u žáků s dyslexií a jejich možné podpoře. Zaměřuje se na metody podpory a na způsoby využívané učiteli k rozvoji čtenářství u žáků s dyslexií. V první části se práce teoreticky zabývá vymezením dyslexie, charakteristickými rysy této diagnózy, diagnostikou a vzděláváním žáků s dyslexií. Dále je pojednáváno o čtenářství z teoretického hlediska. Tyto dvě složky se propojují a vstupují další faktory jako je výuka, učitel nebo osobnost dítěte. Následně je pojednáváno o metodách, které mohou přispět ke zlepšení úrovně čtenářství. Stěžejní část je věnována metodám využívaným k podpoře a pozitivnímu ovlivnění čtenářství u žáků s dyslexií. Práce nabízí podněty a možnou inspiraci pro budoucí či stávající pedagogy, jak žákům s dyslexií přiblížit knihy. Pojednává také o vyskytujících se problémech, které jsou součástí praxe. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jakými způsoby pedagogové na 2. stupni základních škol rozvíjí čtenářství u žáků s dyslexií. V práci byla použita kvalitativní metoda a k získání informací byly využity strukturované rozhovory s druhostupňovými pedagogy, kteří mají zkušenosti s výukou žáků s dyslexií. Výzkumné otázky se týkaly zkušeností učitelů s žáky s dyslexií, specifik při práci a úrovně čtenářských dovedností žáků s dyslexií....
This diploma thesis deals with the issue of reading of the pupils with dyslexia and the possible support. It is focused on the methods of support and the strategies used by their teachers to develop reading of dyslectic pupils. In the first part, there is a theoretical definition of dyslexia, distinctive features of this diagnosis, diagnostic and education of dyslectic pupils. Further, reading is discussed from a theoretical viewpoint. These two aspects are interconnected and other factors like teaching, the teacher or the personality of the child come in. Then we deal with the methods that can help to improve the level of reading. The fundamental part is dedicated to the methods used for the support and positive influence on dyslectic pupils' reading. The thesis offers suggestions and inspiration for future and current teachers how to approximate reading to their dyslectic pupils. It also deals with some problems occurring in the profession. The aim of this diploma thesis was to learn what strategies teachers in lower- secondary schools use to develop reading literacy of their pupils with dyslexia. In the research, the qualitative method was applied and structured interviews with the lower-secondary teachers experienced in education of dyslectic children were utilized to get information. Research...