Specifika vybraných přístupů v předškolním vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra
Specific of selected approaches in pre-shcool education of children with autism spectrum
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122675Identifikátory
SIS: 210960
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zulić, Marija
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
15. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
poruchy autistického spektra, strukturované učení, Son-Rise program, aplikovaná behaviorální analýza, vzdělávací přístupy, autismus, předškolní vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
autism spectrum disorders, TEACCH, Son-Rise program, applied behavior analysis, educational approaches, autism, preschool educationPředkládaná diplomová práce se zabývá vybranými vzdělávacími přístupy, které se využívají u dětí předškolního věku s poruchou autistického spektra. V teoretické části vymezuje široký pojem autismu, roli předškolního vzdělávání, a popisuje metody práce s autistickými děti daného věku. Dále vysvětluje základní charakteristiky programu Son-Rise, Aplikované behaviorální analýzy a metody strukturovaného učení. V praktické části si v rámci kvalitativního výzkumného šetření práce klade za cíl získání přehledu názorů pedagogických pracovníků zaměřeného na výhody a nevýhody vybraných metod. KLÍČOVÁ SLOVA poruchy autistického spektra, strukturované učení, Son-Rise program, aplikovaná behaviorální analýza, vzdělávací přístupy, autismus, předškolní vzdělávání
The presented masters thesis deals with selected educational approaches that are used in preschool children with autism spectrum disorder. The theoretical part defines the broad concept of autism, the role of preschool education, and describes methods of work with autistic children of the given age. It also explains the basic characteristics of the Son-Rise program, Applied Behavioral Analysis and TEACCH. In the empiric part within the qualitative research survey, the thesis aims to obtain an overview of the views of teachers focused on the advantages and disadvantages of selected methods. KEYWORDS autism spectrum disorders, TEACCH, Son-Rise program, applied behavior analysis, educational approaches, autism, preschool education