Podoby fantastična ve středoevropské literatuře
Image of Fantasy in Literature of Central Europe
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122631Identifikátory
SIS: 214940
Kolekce
- Kvalifikační práce [24986]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bílek, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Komparatistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
středoevropská literatura|magický realismus|fantastika|paměť|postkolonialismusKlíčová slova (anglicky)
central European literature|magical realism|fantastic|memory|post-colonialismDiplomová práce se snaží postihnout problematiku fantastičnosti či magičnosti ve středoevropské literatuře. Zabývá se výběrem děl vydaných od druhé poloviny 20. století do současnosti, v nichž se nápadně objevují prvky ne-reálna (např. imaginární prostor, silná funkce snů, míšení přirozeného a nadpřirozeného, práce s mýty) a zároveň specificky pracují s časem. Pozornost je věnována především autorům jako je Daniela Hodrová, Daniel Kehlmann, Saša Stanišić, Olga Tokarzuk nebo Jáchym Topol. Cílem práce je vysledovat, zda se o středoevropské literatuře dá uvažovat v kategoriích jako je magický realismus či fantastika nebo zda je středoevropský prostor natolik prosycen západním racionalismem, že zde jakékoli pokusy o nalezení magična selhávají.
The diploma thesis tries to define the problematic of the fantastic and magic in Central European literature. It captures a selection of works published between the second half of the 20th century until today in which unrealistic elements are markedly presented (such as imaginary space, function of dreams, blending of natural and unnatural as well as myths) and time has a specific function. The main focus is on authors such as Daniela Hodrová, Daniel Kehlmann, Saša Stanišić, Olga Tokarczuk and Jáchym Topol. The aim of this work is to find out whether it is possible to understand Central European literature in categories such as magical realism or the fantastic, or whether Central Europe is so saturated with Western rationalism that all attempts to find magic fail.
