Mobilita žáků na pražských gymnáziích z pohledu učitelů
Pupils' mobility at Prague grammar schools from the teachers' perspective
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122156Identifiers
Study Information System: 213966
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Veselý, Arnošt
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
24. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Studenti, učitelé, gymnázia, mobilita, předčasné odchody, výsledky maturitních zkoušekKeywords (English)
Pupils, teachers, grammar schools, mobility, school leaving, results of school leaving examstéto práci se zabývám problematikou mobility žáků skrze případovou studii vybraných gymnázií v Praze. aměřuji především na hlubší prozkoumání postojů učitelů k odchodům žáků z gymnázií, jejich náhled na příčiny odchodů či jejich důsledky. Dále se snažím zaměřit na preventivní opatření jednotlivých škol a funkc učitele jakožto aktéra prevence i intervence. poslední řadě mě zde zajímá informovanost učitelů o problematice odchodů žáků z gymnázií na kterých působí. Data, které získám pomocí kvalitativního dotazování, budu nich odpovědi na mé výzkumné otázky. Abych dostala podrobnější náhled na danou problematiku, využívám ve své práci techniku polostrukturovaných rozhovorů s pěti učiteli pražských gymnázií. Tyto data analyzuji a výsledky interpretuji. Přínos mé práce především umožnění podrobnějšího náhledu na mobility žáků. To může přispět dalším zkoumáním a tvorbě nových opatření. P učitelů jsou různorodé. Liší se ť už náhledem na příčiny či důsledky odchodů žáků, důležitostí preventivních opatření anebo náhledem na roli rodiny. Výpovědi, které zodpovídají mé výzkumné otázky, jsem rozdělila do kategorií dle podobnosti a analyzovala jejich četnost a důležitost pro mé
In this thesis I deal with the issue of pupil mobility through a case study of selected grammar schools in Prague. Here I focus mainly on a deeper examination of teachers' attitudes to grammar school leaving, their insights and causes of departures or their consequences. I also try to focus on the preventive measures of the schools and the function of the teacher as an actor of prevention and intervention. Last but not least, I am interested in teachers' awareness of the issue of pupils' leaving the grammar schools. I will analyse the data that I obtain through qualitative questioning and look for answers to my research questions. In order to get a more detailed view of the issue, in my work I use the technique of semi-structured interviews with five teachers from Prague grammar schools. I analyse this data and interpret the results. The main benefit of my work is enabling a more detailed insight into the issue of pupil mobility. This can contribute to further research and the creation of new measures. Teachers' views on the issue are diverse. They differ either in terms of the causes or consequences of pupils' departures, the importance of preventive measures or in terms of the role of the family. I divided the statements that answer my research questions into categories according to similarity...