Možnosti implementace demografie do výuky na středoškolské úrovni
Possibilities of demography implementation in the classes at higher secondary education level
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122006Identifikátory
SIS: 199272
Kolekce
- Kvalifikační práce [20088]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Velková, Alice
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Demografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra demografie a geodemografie
Datum obhajoby
10. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Česko, demografie, výuka demografie, implementace, střední školy, analýza učebnic, rámcový vzdělávací programKlíčová slova (anglicky)
Czechia, demography, teaching demography, implementation, upper secondary schools, textbook analysis, Framework Education ProgrammeMožnosti implementace demografie do výuky na středoškolské úrovni Abstrakt Hlavními cíli diplomové práce bylo zhodnotit míru začlenění a potenciál demografie při výuce na středoškolské úrovni a navrhnout konkrétní aktivity, které lze v rámci vyučovacích hodin realizovat. Jedná se o první ucelenou práci zaměřenou specificky na didaktiku demografie. V práci jsou využity veřejně dostupné online databáze Českého statistického úřadu, Organizace spojených národů a Population Reference Bureau. Byla provedena analýza sylabů předmětů z prvních ročníků vybraných vysokých škol, obsahová analýza vybraných středoškolských učebnic a rámcového vzdělávacího programu. Z analýz vyplývá velký prostor pro implementaci demografie nejen v rámci výuky zeměpisu. Práce je doplněná o konkrétní návrhy aktivit použitelných při výuce na středních školách. Klíčová slova: Česko, demografie, výuka demografie, implementace, střední školy, analýza učebnic, rámcový vzdělávací program
Possibilities of demography implementation in the classes at higher secondary education level Abstract The main goals of the diploma thesis are to evaluate the degree of implementation and the potential of demography during lessons at the higher secondary school level and to suggest specific activities that can be implemented within the lessons. It is the first thesis aimed solely at the didactics of demography. The work uses publicly available online databases of the Czech Statistical Office, the United Nations and the Population Reference Bureau. An analysis of syllabi of subjects from the first years of selected universities, a content analysis of selected secondary school textbooks and a Framework Education Programme were performed. The analyses show a large scope for the implementation of demography not only in the teaching of geography. The work is complemented by specific proposals of activities that can be used in teaching at upper secondary schools. Keywords: Czechia, demography, teaching demography, implementation, upper secondary schools, textbook analysis, Framework Education Programme