Revoluce na jevišti. Obrazy antikoloniálního povstání a jeho reflexe v dramatech Kateba Yacina, Bernarda Dadiého a Aimého Césaira
Revolution on stage. Images of anticolonial insurrection and its reflexion in the DRAMAS of Kateb Yacine, Bernard Dadié and Aimé Césaire
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121851Identifikátory
SIS: 222535
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janišová, Míla
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Francouzská filologie - Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
9. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
antikolonialismus|postkoloniální realita|revoluce|angažované umění|Afrika|Maghreb|frankofonní literaturyKlíčová slova (anglicky)
anticolonialism|postcolonial reality|revolution|engaged art|Africa|Maghreb|Francophone literaturesPráce analyzuje a komparuje obraz revoluce a porevolučního vývoje v konkrétních dílech tří významných frankofonních autorů. Revoluce je zde chápána jako obecná idea individuální a společenské emancipace, která může být v rozporu s konkrétní naplňovanou realitou. Vybraní autoři představovali důležité osobnosti antikoloniálního hnutí a téma vzdoru, revoluce a dobytí svobody tak pro ně bylo takřka nevyhnutelné. Jednotlivé divadelní hry však nabízí specifické pohledy na kýženou společenskou změnu. Nejde jen o soustředění se na jinou etapu boje proti kolonialismu, které souvisí s rozdílným datem vzniku děl. Každý z autorů záměrně revoluční myšlenky jinak zpracovává, každý ukazuje boj za svobodu v jiném světle. Práce zkoumá, jakými prostředky se divadelní hry ke společnému motivu revoluce vztahují.
This thesis analyses and compares the representation of revolution and post-revolutionary development in three plays from important Francophone authors. The revolution is understood here as a general idea of individual and social emancipation, which might be in conflict with the specific reality being fulfilled. The selected authors represented important personalities of the anti-colonial movement, and the theme of defiance, revolution, and fight for freedom was thus almost inevitable for them. However, each play offers specific perspectives on the desired social change. It is not just a matter of focusing on different phase of the fight against colonialism, which is linked to the date of creation of the works. Each of the authors deliberately transfers revolutionary ideas in a distinctive manner, each showing the struggle for freedom in a different light. This work examines by what means the plays are related to the common motive of the revolution.