Využití sociální sítě Instagram ve zpravodajství na příkladu České Televize
Usage of social network Instagram for news coverage in case of the Czech Television
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121720Identifiers
Study Information System: 215589
Collections
- Kvalifikační práce [17642]
Author
Advisor
Referee
Macková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
22. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Instagram, sociální sítě, Česká televize, ČT24, BBC, BBC News, zpravodajstvíKeywords (English)
Instagram, social networks, Czech Television, CT24, BBC, BBC News, news, news coverageDiplomová práce zkoumá sociální síť Instagram z pohledu šíření zpravoda- jského obsahu médii, konkrétně pak na příkladu České televize. Teoretická část nabízí komplexní popis sociální sítě Instagram včetně vývoje a nejdůležitějších pojmů. Praktická část přináší výsledky měsíčního zkoumání formy a obsahu všech příspěvků přidaných na instagramový účet ct24zive. Cílem práce bylo kvantitativně zanalyzovat příspěvky sdílené Českou televizí, které byly pro lepší zasazení do kontextu komparovány s příspěvky BBC na jejich účtu bbcnews. Byla zkoumána míra a způsob využití definovaných instagramových nástrojů. Výsledky analýzy pak byly konzultovány s redakcí sociálních sítí ČT24 za účelem obohacení způsobu správy jejich účtu. Obě média zaujímají velice odlišný přístup, kdy se Česká televize snaží na Instagramu poskytovat plnohodnotné zpravodajství pro mladé publikum, pro něž bývá Instagram primárním zdro- jem informací, zatímco BBC v souladu s laděním sociální sítě nabízí především zábavný, nikoli aktuální, soft news obsah. Práce má tak zároveň ambici být do budoucna inspirací dalším médiím při vytváření a spravování IG účtů právě na základě...
This thesis examines the social network Instagram as a means of news coverage, specifically in case of the Czech Television. The theoretical part of the thesis brings a complex description of Instagram including its evolution and the most important terms. The practical part brings results of quantitative analysis of the form and content of posts added to instagram profile ct24zive in 30 following days. For better context we also simultaneously analyze profile bbcnews. The aim of this thesis is to compare two approaches to management of Instagram profile of public service media. The BBC fits the environment of social media by bringing entertaining, soft news content. On the contrary, the Czech TV tries to provide complex news service for young audience for which Instagram is one of the most important sources of information. Description of these different approaches could inspire other media in creating and managing their Instagram profiles. The research also focuses on the way of using defined instagram in- struments. The results are discussed with the Czech TV in order to offer other ideas of managing their Instagram profile ct24zive. 1