Internetové memy a jejich virální potenciál
The viral potential of internet memes
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121630Identifikátory
SIS: 215270
Kolekce
- Kvalifikační práce [17115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švelch, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
22. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mem, memy, internetové memy, viralita, šiřitelná média, konvergence médií, sociální média, Reddit, Imgur, 9GAGKlíčová slova (anglicky)
Meme, Memes, Internet Memes, Virality, Spreadable Media, Media Convergence, Social Media, Reddit, Imgur, 9GAGTato diplomová práce pojednává o fenoménu internetových memů. S teorií memů přišel evoluční biolog R. Dawkins koncem sedmdesátých let minulého století jakožto kulturní analogií genů. O několik desítek let později se pojem mem začínal objevovat v internetové kultuře ve spojení s vtipy. V této práci pracuji s pojmy mem, viralita, šiřitelná média a konvergence médií. Všechny tyto pojmy definují současné internetové prostředí. Vycházím především z knih L. Shifmanové: Memes in Digital Culture, H. Jenkinse: Convergence Culture: Where Old and New Media Collide a Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture (které je spoluautorem) a K. Nahonové a J. Hemsleyho: Going Viral. Nejprve vymezuji pojem mem a jeho diferenciaci od pojmu viralita, jelikož pro běžného uživatele internetu jsou tyto dva pojmy synonyma. V práci popisuji memové žánry, fáze vzniku internetových memů, které vznikají převážně ze šiřitelných médií na jejichž základě jsou memy vytvářeny a jaké faktory přispívají k jejich šíření v kyberprostoru. Analytická část se skládá z kontextové analýzy vybraných internetových memů, na nichž demonstruji, jak digitální manipulace mění kontext memů, ve kterých se daný mem může použít, a jak ovliňuje jejich fungování.
This diploma thesis deals with the phenomenon of Internet memes. The theory of memes came from the evolutionary biologist R. Dawkins in the late 1970s, as a cultural analogy of genes. Decades later, the term "meme" began to appear in Internet culture in conjuction with Internet jokes. This thesis works with the concepts of meme, virality, spreadable media and media convegence. All of these terms define the current Internet environment. The diploma thesis is based mainly on books by L. Shifman: Memes in Digital Culture, H. Jenkins: Convergence Culture: Where Old and New Media Collide and Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture (co-authored) and K. Nahon and J. Hemsley: Going Viral. This diploma thesis deals with the definition of the term meme and its differentiation from the term virality, because for the average Internet user, these two terms are synonymous. The thesis describes meme genres, phases of the creation of Internet memes, which arise mainly from spreadble media and on the basis of which principles are memes created and what factors contribute to their spread in cyberspace. The analytical part consists of a contextual analysis of selected Internet memes, which demonstrates how digital manipulation changes the context of memes in which the meme can be used and how this...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Datum obhajoby: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...