Mateřský jazyk u dětí navštěvujících Českou školu bez hranic v Paříži
Mother Tongue in Children Attending Czech School without Borders in Paris
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121375Identifiers
Study Information System: 201894
Collections
- Kvalifikační práce [23753]
Author
Advisor
Referee
Lehečková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mateřský jazyk|první jazyk|bilingvismus|děti|češtinaKeywords (English)
mother tongue|first language|bilingualism|children|Czech languageTato diplomová práce si klade za cíl podat obraz jazykové situace s ohledem na mateřský jazyk žáků v České škole bez hranic v Paříži (dále jen ČŠBH Paříž). Skládá se ze dvou částí - teoretické a praktické. V první části definujeme pojmy, jako jsou mateřský jazyk, rodný jazyk, první jazyk a druhý (cizí) jazyk. V této diplomové práci se zabýváme se také bilingvismem a vícejazyčností, které jsou podstatné pro vymezení cílové skupiny žáků ČŠBH Paříž. Pomocí dotazníkového šetření provedeného na vzorku žáků a rodičů vymezíme specifika česko-francouzského bilingvismu u žáků ČŠBH Paříž. Ve druhé části budeme analyzovat vzdělávací materiály - učebnice, se kterými pracují učitelé v ČŠBH, a v závěru se dostaneme k předmětu našeho praktického výzkumu, kterým je nastínit konkrétní postupy výuky a navrhnout výukové materiály, jaké lze využívat v hodinách českého jazyka s ohledem na jazykovou realitu u žáků druhého stupně České školy bez hranic v Paříži. Klíčová slova: mateřský jazyk, bilingvismus, kurikulum, Česká škola bez hranic, výukové materiály, učebnice
The aim of this Master thesis is to present language situation in relation to mother tongue of students of Czech school without borders (abbreviated as CSBH Paris). The thesis is divides into two parts -theoretical and practical. In the first part, we define terms such as mother tongue, the first language and the second (foreign) language. This thesis deal with bilingualism and multilingualism, which are important for determination of the target group of pupils of the CSBH Paris. With use of questionnaires applied on students and parents we can determine specific czech-french bilingualism of students of CSBH Paris. In the second part we analyze educational materials - textbooks that are used by teachers at CSBH Paris, and at the end we get to the subject of your practical research, outline specific teaching methods and design teaching materials that can be used in Czech language classes with regard to linguistic reality of pupils in the second grade of the Czech School without borders Paris. Key words: mother tongue, bilingualism, curriculum, Czech school without borders, teaching materials, textbooks