Inženýrskogeologické aspekty výstavby trasy metra C v Praze
Engineering-geological aspects of the construction of metro line C in Prague
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121300Identifiers
Study Information System: 219961
Collections
- Kvalifikační práce [19114]
Author
Advisor
Referee
Zmítko, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geotechnology
Department
Institute of Hydrogeology, Engineering Geology and Applied Geophysics
Date of defense
16. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
inženýrskogeologické poměry, inženýrskogeologický průzkum, výstavba metra, metody ražbyKeywords (English)
engineering-geological conditions, engineering-geological survey, metro contruction, excavation methodsTato bakalářská práce se zabývá inženýrskogeologickou charakteristikou trasy pražského metra linky C. Popsána je historie výstavby i hlavní použité metody při stavbě tunelů a stanic. Snahou bylo i zhodnocení náplně a rozsahu inženýrskogeologického průzkumu pro přípravu staveb v různých etapách výstavby. Zvláštní pozornost je zaměřena na neobvyklé části stavby, kde bylo použito výjimečných anebo v České republice nestandardních postupů výstavby. Práce shrnuje historické inženýrskogeologické zkušenosti s výstavby trasy C, které mohou být využity při přípravě projektu metra D, jehož trasa vede částečně v souběhu a v obdobných geologických poměrech, jako trasa C. Klíčová slova: metro, terasa
This bachelor's thesis follows up engineering-geology of charakteristics of the Prague metro line C. Describtion of the construction history and of the main methods used in the construction of tunnels and stations. The effort was also evaluate the content and scope of engeneering-geology research for the preparation of constructions in various stages of construction. Special attention is focused on unusual parts of the construction, where exceptional or in the Czech Republic non-standard construction approaches were used. This work summarizes the historical engeneering-geology experience with the construction of line C, which can be used in the preparation of the project of metro line D, whose line runs partly in parallel and in similar geological conditions as line C. Key words: metro, terrace