Principy regulace reklamy v historických centrech měst s ohledem na vizuální identitu města
Principles of regulation of advertisin in historic city centres with regard to the visual identity of the city
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121116Identifiers
Study Information System: 192580
Collections
- Kvalifikační práce [18442]
Author
Advisor
Referee
Lebedová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
14. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
reklama, regulace, historické centrum města, vizuální smog, legislativa, vyhláška, nařízeníKeywords (English)
advertisement, regulation, historic city center, visual smog, legislation, announcement, decrementTato bakalářská práce se zabývá principy regulace reklamy v historických centrech měst s ohledem na vizuální identitu města. Téma práce bylo zvolena v duchu následující myšlenky: Pokud se chceme na chvíli zastavit v městské krajině a pozorovat ji, objevit její zajímavé a cenné detaily, a nejen skrze ni tak rychle projít, setkáváme se s mnoha vizuálními překážkami, které to znemožňují. Naše smysly jsou příliš vyčerpané a brzy se cítíme unavení v důsledku velkého množství vizuálních sdělení, které se snažíme vyhodnotit. Proto se často uchylujeme k útěku do bezpečí našich domovů místo toho, abychom si užívali atmosféru historické části města. Hlavním cílem práce bylo zjistit a objasnit, jak se obecně přistupuje k reklamním zařízením a jakou roli mohou hrát samotné obce. Nejprve však bylo nutné definovat venkovní reklamu a charakterizovat její základní vlastnosti, a to i v kontextu jejího historického vývoje, protože bez toho by práce nebyla úplná. Dále by se práce pokusila zachytit a dostatečně jasně popsat, v jakých formách veřejného prostoru historických městských center může být reklama přítomna. Následně se logicky jedna část práce zabývá hodnotami architektury, z nichž jsou často profilovány základní prvky vizuální identity města. Jádrem práce je pak podrobná analýza příslušné legislativy, kterou...
This bachelor thesis deals with the principles of advertising regulation in historic city centers with respect to the visual identity of the city. The subject of the work was created in the spirit of the following idea: If we want to stop for a while in the city landscape andtake a moment to observe it, discover its interesting and valuable details, and not just pass through it so quickly, we encounter a lot of visual obstacles that make this impossible. Our senses become too exhausted and we soon feel tired as a result of all the messages we are trying to evaluate. That is why we often resort to fleeing to the safety of our homes instead of enjoying the atmosphere of the historic part of the city, for example. The primary goal of the work was to discover and clarify how the promotion of establishments is approached in general and what role municipalities themselves can playin this. First, however, it was necessary to define outdoor advertising and characterize itsbasic properties, even in the context of its historical development, because without it, the work could not be complete. Furthermore, the work should try to capture clearly enough and describe, in which forms of the public space of historic city centers advertising can occur. Then, as a matter of logic, one part of the work deals with the...