Transport infrastructure and its impact on the economic growth in the EU
Dopravní infrastruktura a její vliv na ekonomický růst v EU
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120782Identifiers
Study Information System: 214165
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Cahlík, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
9. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dopravní infrastruktura, ekonomický růst, produkční funkce, Varšavská smlouva, železnice, silnice, kapitálKeywords (English)
transport infrastructure, economic growth, production, function, Warsaw pact, railway, roads, capitalHlavním cílem této práce je určit jestli existuje vztah mezi dopravní infrastruk- turou a ekonomickým růstem. Toto téma bylo diskutováno v mnoha studiích, ale žádná relevantní studie nerozlišovala mezi rozdílem dopadu u státu pod his- torickým vlivem Sovětského svazu. K ověření dopadu byla analyzována data délky silnic, dálnic a železnic na obyvatele pro 27 států Evropské Unie pro roky 1995 až 2017 s ohledem na historický vliv Varšavské smlouvy u jednotlivých států. Práce pro analýzu používá produkční funkci a výsledky ukazují pozitivní vliv dálnic a železnic na růst HDP na obyvatele. Klíčová slova dopravní infrastruktura, ekonomický růst, produkční funkce, Varšavská smlouva, železnice, silnice, kapitál Název práce Dopravní infrastruktura a její dopad na ekonomický růst v EU
The main objective of this thesis is to determine whether a relationship exists between transport infrastructure and economic growth. This topic has been discussed by many studies, however no relevant study has measured the dif- ference in impact between countries under the historic influence of the Soviet Union. A dataset of 27 EU member states for the period 1995 to 2007 for the length of roads, motorways and railways per capita was analyzed based on their historic membership in the Warsaw pact treaty. A production function approach was applied and the results show positive impact of motorways and railways on the growth of GDP per capita. Keywords transport infrastructure, economic growth, pro- duction function, Warsaw pact, railway, roads, capital Title Transport infrastructure and its impact on the economic growth in the EU