Communism, Emigration, Commercialism: Reading the Post-New Wave Films of Czechoslovak New Wave Directors
Komunismus, emigrace, komercionalizace: pohled na československé filmy režisérů tzv. nové vlny
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119908Identifiers
Study Information System: 198340
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Renner, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Central European Comparative Studies
Department
Department of German and Austrian Studies
Date of defense
18. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
film, Československá nová vlná, kinematografie, cesti režiséři, emigraceKeywords (English)
film, Czechoslovak New Wave, filmmaking, Czech directors, emigrationTanya Silverman CECS 2018 Abstrakt Režiséři Československé nové vlny Jiří Menzel, Věra Chytilová, Miloš Forman a Ivan Passer ukazovali ve svých filmech liberální náladu své doby. Vlivné hnutí skončilo kvůli sovětské invazi v roce 1968, avšak čtyři režiséři pokračovali ve své kariéře, bud' překonáváním zákazů nebo emigrací do Ameriky. Cílem této práce je interpretace jejich filmů coby demonstrací společenských interakcí od sedmdesátých let 20. století do roku 2006. Unikátní metodologie zahrnuje systematický průzkum filmů, nalezení klíčových tropů a témat a posléze analýzu rozhovorů z médií a biografických textů. Analytická část zkoumá tři hlavní témata: kult automobilů, peníze jako známku moci a cenzuru. Výsledky jsou prezentovány pro každého režiséra zvlášť, společně s kontexty z Československa, případně z USA. Výzkum naznačuje, že pro Jiřího Menzela a Miloše Formana byla klíčovým pojmem kultura v Čechách, respektive v Americe, zatímco Věra Chytilová a Ivan Passer se ve své filmové kariéře věnovali zejména společenské kritice. Tato diplomová práce doufá, že může svým inovativním přístupem přinést nové pochopení filmů od českých režisérů nové vlny.
Tanya Silverman CECS 2018 Abstract The Czechoslovak New Wave film movement saw directors such as Jiří Menzel, Věra Chytilová, Miloš Forman and Ivan Passer capture the liberalized mood of the 1960s. After the momentous cultural era ended in the aftermath of the 1968 Warsaw Pact invasion, all four figures continued their directorial careers, albeit either by overcoming bans or emigrating to the United States. This thesis aims to put forth a unique methodology of examining how these four auteurs' filmic outputs demonstrated their interactions with social environments from the 1970s to 2006. The research process included systematically surveying films for cues and corroborating observations with interview media or memoir texts. The analytical structure focuses on three significant tropes: car culture, money as power and censorship. Descriptions include particular findings pertaining to all four directors as well as synthesis for the contexts of both locations. The research suggests that Jiří Menzel and Miloš Forman exhibited the most reverence towards Czech and American culture, respectively, while Věra Chytilová and Ivan Passer demonstrated a number of similar societal criticisms throughout their filmographies. This thesis hopes to serve as a model for understanding post-New Wave films by Czech directors that...