Edukační hra pro výuku kartografie
Educational game for teaching cartography
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/119720/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119720Identifiers
Study Information System: 219510
Collections
- Kvalifikační práce [20205]
Author
Advisor
Referee
Matějček, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
13. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
edukační hra, aktivizační metody, mapové dovednosti, miskoncepce, kartografieKeywords (English)
educational game, activation methods, map skills, misconception, cartographyPředkládaná práce se zabývá tvorbou didaktické hry, jakožto prostředku pro výuku kartografie na základních školách. Hra slouží jako nástroj pro předcházení miskoncepcí vztahujících se ke kartografii a k rozvoji mapových dovedností u žáků základních škol a nižšího stupně gymnázií. Součástí bakalářské práce je i rešerše literatury zaměřená na výuku kartografie na základních školách, konkrétně na pojetí kartografie v kurikulárních dokumentech, mapové dovednosti a miskoncepce v kartografii. Dále pak rešerše literatury týkající se aktivizačních vyučovacích metod, zejména didaktických her. Nedílnou součástí je i samotná metodika tvorby didaktické hry specializované na výuku kartografie a důkladný popis jednotlivých komponentů této hry.
The presented thesis focuses on the creation of an educational game, as a mean for teaching cartography in lower secondary education. The game serves as a tool for preventing a formation of misconceptions related to cartography and for developing map skills of pupils in lower secondary schools The bachelor thesis also includes a review of literature focused on teaching cartography on lower secondary education, especially focused on cartography in curricular documents, map skills and misconceptions in cartography. Moreover, an integral part of the thesis is the methodology of creating the educational game specialized in cartography teaching and thorough description of the individual components of the game.