Sebepoškozování u dětí staršího školního věku v kontextu rodinných a sociálních vztahů
Self-harm in older school age children in the context of family and social relationships
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119570Identifiers
Study Information System: 214701
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Jelínek, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
19. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sebepoškozování u dětí|dospívání|rodina|sociální vztahyKeywords (English)
self-harm in children|adolescence|family|social relationshipsPráce se zabývá sebepoškozování u dětí a možnými souvislostmi sebepoškozování s blízkými sociálními vazbami dítěte. V první kapitole literárně přehledové části se věnuji vymezení pojmu sebepoškozování a obecným charakteristikám tohoto chování. V další kapitole se zaměřuji na popis období staršího školního věku a v poslední kapitole literárně přehledové části se zabývám psychosociální rovinou sebepoškozování. Důraz je kladen na rodinné zázemí dítěte. Na sebepoškozování v této práci nahlížím především z pohledu vnějších příčin, nikoliv jako následek na psychické poruchy. V rámci druhé části předkládám návrh výzkumného projektu, který si klade za cíl zmapovat výskyt sebepoškozování a zjistit možné souvislosti přítomnosti jevu sebepoškozování a rodičovským stylem výchovy. K tomuto účelu byl navržen kvantitativní výzkum ve formě dotazníkového šetření. Klíčová slova sebepoškozování u dětí, dospívání, rodina, sociální vztahy
The thesis focuses on self-harm in children and possible link between self-harm and close relationships of the child. In the first chapter of literary review I deal with the definition of the term of self-harm and general characteristics of this behavior. The next chapter focuses on the description of the older school age and last chapter of the literary review deals with the psychosocial field of self-harm. This thesis emphasis family background of the child. Self-harm is discussed from the perspective of external causes in this work, not as a result of mental disorder. In the second part, I propose a research project that aims to describe the occurrence of self-harm and to find out the possible context between the presence of self-harm and the parenting style of upbringing. Keywords self-harm in children, adolescence, family, social relationships