Trh více prodejců
Market with several vendors
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119398Identifikátory
SIS: 206275
Kolekce
- Kvalifikační práce [10690]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Branda, Martin
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Pravděpodobnost, matematická statistika a ekonometrie
Katedra / ústav / klinika
Katedra pravděpodobnosti a matematické statistiky
Datum obhajoby
7. 7. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
stochastická optimalizace, problém prodavače novinKlíčová slova (anglicky)
stochastic optimization, newsvendor problemTato práce se zabývá problémem známým v literatuře jako problém prodavače novin. Po shrnutí základního modelu se věnujeme dvěma rozšířením tohoto problému a jejich spojením do jediného modelu. Prvním rozšířením je možnost prodavače volit prodejní cenu. Druhým rozšířením je vytvoření trhu více prodejců. Obě tyto situace popisujeme v první kapitole této práce. Ve druhé kapitole se pak zabýváme spojením obou uvedených rozšíření, tedy trhem více prodejců, kteří navíc mohou volit svou prodejní cenu. Zabývali jsme se více modely, které popisují takový trh, a zjistili jsme, že se jedná o velice kom- plexní problém. Pro speciální případ takového trhu se dvěma prodejci jsme však nalezli optimální reakci jednoho prodejce na druhého. To nám umožnilo vytvořit program zkou- mající takový trh, zejména závislost optimálního rozhodnutí jednoho prodejce na strategii druhého prodejce a přítomnost Nashových ekvilibrií. 1
The thesis studies the problem well-known in literature as the newsvendor problem. After summarizing the basic model we pay attention to two extensions of this problem and their combination in single model. The first extension concerns the possibility of the vendor to choose his selling price. The second extension is creation of market with several vendors. We describe both situations in the first chapter of the thesis. In the second chapter we study the combination of both extensions, which means the market with several vendors who can choose their selling prices. We touched several models of such market and we found that the problem is very complex. However we found the optimal reaction of one vendor on the strategy of the other vendor in case of special market with two vendors. That enabled us to create a programme that examines such market, mainly the dependence of the optimal decision of one vendor on the strategy of the second vendor and presence of the Nash equilibriums. 1