Edukace těhotných žen o průběhu porodu.
Education of Pregnant Women about Birth Process
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119250Identifiers
Study Information System: 215068
Collections
- Kvalifikační práce [4458]
Author
Advisor
Consultant
Pařízek, Antonín
Referee
Jurigová, Gabriela
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Midwife
Department
Department of Obstetrics and Gynaecology First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
2. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
porodní asistentka, porodní asistence, edukace, průběh porodu, předporodní kurzy, psychoprofylaxe, efektivitaKeywords (English)
midwife, midwifery, education, birth process, antenatal classes, psychoprophylaxis, efficiencyTato bakalářská práce se zaměřuje na to, co by měla porodní asistentka těhotné ženy naučit o průběhu porodu na předporodních kurzech, aby byly rodičky již předem vybaveny dostatečnými teoretickými znalostmi i praktickými dovednostmi. Dále sleduje, jak velkou míru edukace o průběhu porodu vykazuje vybraný vzorek těhotných žen po absolvování předporodních kurzů. Cílem mé bakalářské práce tedy bylo popsat a analyzovat efektivitu českých předporodních kurzů v oblasti připravenosti vybraného vzorku těhotných žen na samotný porod, a zjistit, zda ženy byly schopné poznatky získané během psychoprofylaxe následně prakticky při porodu využít a zda edukace pro ženy byla z jejich pohledu dostatečná a srozumitelná. Díky této bakalářské práci jsme zjistili, že je efektivita edukace na předporodních kurzech v České republice nedostatečná. Míra edukace žen je 75 %, srozumitelnost a dostatečnost edukace je podle žen velmi dobrá, ale využití poznatků z předporodních kurzů během porodu je opět nedostatečné. Závěrem výzkumu tedy je, že by se vedoucí předporodních kurzů měli zaměřit na zlepšení efektivity předporodních kurzů a těhotné ženy lépe edukovat. Doporučuji, aby těhotné ženy více motivovali k návštěvám předporodních kůrzů, aby více informovali o důležitosti pohybu a cvičení svalstva pánevního dna v těhotenství...
This bachelor's thesis focuses on what pregnant women should be taught about a birth process by their midwives in antenatal classes and what important facts and skills make them mentally and physically sufficiently prepared for the birth process. It studies how well educated about the birth process after attending childbirth education classes selected group of pregnant women actually is. The primary aim of this bachelor's thesis was to describe and analyse efficiency of Czech antenatal classes in the field of preparedness for birth of selected group of pregnant women and to find out if these pregnant women were subsequently able to use their new skills during their birth process and if the given education was in their opinion sufficient and comprehensible. Thanks to this bachelor's thesis we have found out that the efficiency of education in the antenatal classes in the Czech Republic is not sufficient. The rate of well educated women is 75 %, the given education was in their opinion very well comprehensible and sufficient. However the ability to use the skills during their birth process wasn't satisfactory. Therefore we have arrived at a conclusion that antenatal classes lecturers should turn their attention to improvement of efficiency of the antenatal classes and educate pregnant women in a...