A Comparative Analysis of Failed Strategies to Achieve International Recognition: Somaliland, Transnistria and Nagorno-Karabakh
Komparativní analýza neúspěšných strategií k získání mezinárodního uznání: Somaliland, Podněstří a Náhorní karabach
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119131Identifikátory
SIS: 203320
Kolekce
- Kvalifikační práce [17632]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Doboš, Bohumil
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Geopolitická studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra politologie
Datum obhajoby
26. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Unrecognized De Facto States, International Recognition, Diplomatic Institutions, Republic of Somaliland, Transnistria (Pridnestrovian Moldavian Republic, PMR), Republic of Artsakh (Nagorno-Karabakh Republic, NKR), Partially Recognized StatesKlíčová slova (anglicky)
Unrecognized De Facto States, International Recognition, Diplomatic Institutions, Republic of Somaliland, Transnistria (Pridnestrovian Moldavian Republic, PMR), Republic of Artsakh (Nagorno-Karabakh Republic, NKR), Partially Recognized StatesAuthor Samuel Lavoie Thesis Diplomacy and Diplomatic Institutions of Unrecognized De Facto States Somaliland, Transnistria and Artsakh (2020) Abstract As a topic, international recognition has been increasingly studied over the past twenty years, particularly since Kosovo's unilateral declaration of independence from Serbia in 2008. This thesis attempts to advance our understanding of the underlying causes of the inability to gain political recognition by examining several factors that have been omitted from the academic literature. Specifically, it examines several key aspects of the diplomatic institutions, personnel, and approaches of three unrecognized de facto states that meet most of the criteria for statehood under international law, but have so far received no recognition recognized states. These entities are Somaliland, Transnistria, and Artsakh. This paper also draws on partially recognized states and finds that geopolitical and ideological factors generally prevail over diplomatic ones as the main drivers of political recognition. This is especially true when an entity is located in an area of fierce rivalry for influence, such as the PMR and the Republic of Artsakh. However, while remaining a secondary factor, diplomacy becomes more important for international recognition when the interests of...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Rozpuštění parlamentu v ústavách České republiky a Spolkové republiky Německo a jeho využití v ústavně-politické praxi
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOAdamec, Matouš (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2018)Datum obhajoby: 22. 6. 2018This master thesis aims the analysis of the constitutional Institute of dissolution of the Bundestag in the Basic law of Germany and the Chamber of Deputies in the Constitution of the Czech Republic and its usage in the ... -
Hlava státu v ústavním systému České republiky: de iure a de facto
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOGřešák, Martin (Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 23. 9. 2011Diplomová práce "Hlava státu v ústavním systému České republiky: de iure a de facto" pojednává jak o ustanoveních, která zakotvují instituci prezidenta republiky v Ústavě, tak o faktické realizaci této nejvyšší pozice v ... -
Vysílání ozbrojených sil se souhlasem Parlamentu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKilián, Kryštof (Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 31. 1. 2022Tato diplomová práce se zabývá problematikou vysílání ozbrojených sil České republiky na zahraniční mise a obdobné akce a rolí parlamentu v procesu rozhodování. Jejím cílem je zejména rozebrat záměry tvůrců současné podoby ...