Lesk a bída DTP: desktop publishing a běžná praxe českých vydavatelství
The splendors and miseries of DTP: desktop publishing and common practice of Czech publishing houses
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119115Identifiers
Study Information System: 215295
Collections
- Kvalifikační práce [17115]
Author
Advisor
Referee
Groman, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
1. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
desktop publishing, DTP, Adobe, InDesign, QuarkXPress, vydavatelství, tištěná médiaKeywords (English)
desktop publishing, DTP, Adobe, InDesign, QuarkXPress, publishing houses, print mediaDiplomová práce Lesk a bída DTP: desktop publishing a běžná praxe českých vydavatelství se snaží zmapovat především aktuální technickou a personální stránku DTP oddělení v rámci českých vydavatelských domů. Využívá k tomu kvantitativní metodu dotazníkového šetření. V rámci praktické části výzkumu se podařilo získat data od devíti z celkových deseti oslovených vydavatelství. Ta byla zvolena na základě jejich čtenosti za pomoci dat od Unie vydavatelů. Hlavním přínosem práce je nepochybně téma samotné - text se věnuje skupině mediálních profesionálů, která je pro fungování tištěných médií nezbytná, přestože z dlouhodobého hlediska je akademickou sférou přehlížena. Text nepřináší žádné revoluční poznatky o oboru tištěných médií v České republice, přestože na základě získaných dat je možné alespoň částečně přiblížit fungování a styl práce mediálních profesionálů v DTP odděleních. Práce je drobným kvantitativním příspěvkem do akademické diskuse, která aktuálně bohužel neprobíhá, přestože by probíhat měla.
Diploma thesis Te splendors and miseries of DTP: desktop publishing and common practice of Czech publishing houses tries to map the current technical and personnel aspect of the DTP departments within Czech publishing houses. It uses a quantitative method of questionnaire survey. In the practical part of the research, it managed to obtain data from nine of the ten selected publishers. It was chosen on the basis of their readership with the help of data from the Union of Publishers. Undoubtedly, the main contribution of this thesis is the topic itself - text focuses on a group of media professionals, who are crucial for proper functioning of the print media, although it is constantly overlooked by academia. Tis diploma thesis does not bring any revolutionary knowledge about the feld of print media in the Czech Republic, although with the obtained data it is possible to at least partially analyze jobs and style of work of media professionals in DTP departments. Te work is a small quantitative contribution to the academic discussion, which unfortunately is not currently taking place, although it should.