Styly a strategie učení v učebnicích francouzštiny
Learning styles and strategies in French textbooks
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118989Identifiers
Study Information System: 213107
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Sylva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - French Language oriented at education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Strategie učení, Styl učení, UčebniceKeywords (English)
Learning strategy, Learning style, TextbookTato bakalářská práce se zabývá problematikou zohledňování stylů a strategií učení v učebnicích francouzského jazyka. Cílem práce je zjistit, zda se v učebnicích francouzského jazyka reflektuje zohlednění různorodých stylů učení žáků a zároveň jaké strategie žák při řešení úkolů z učebnice nejčastěji používá. Hlavní otázkou je tedy, zda se v učebnicích objevuje dostatečné spektrum cvičení, aby učebnice byly vhodné pro všechny anebo alespoň většinu žáků s různými styly učení a které strategie cvičení v učebnicích rozvíjí nejvíce. V teoretické části jsou na základě odborné literatury definovány a rozpracovány relevantní termíny týkající se stylů a strategií a následně se práce věnuje i jejich klasifikaci, která je úzce spjatá s analytickou částí práce. V analytické části je teoretická část práce aplikována do praxe a to tak, že vybrané učebnice byly podrobeny analýze svého obsahu. Učebnice mého výběru se standardně používají na základních školách a byly vybrány na základě toho, že důsledkem jejich častého užití na ZŠ jsou snadno dostupné. Analýza učebnic je primární, která je povrchní observací učebnic, a sekundární, která analyzuje vybraná cvičení z učebnice a na základě klasifikací z teoretické části nám ve výsledku poskytuje potřebná data k výstupu z práce a zodpovězení otázky, kterou si práce...
This bachelor thesis deals with the issue of considering styles and learning strategies in French language textbooks. The aim of the thesis is to find out whether the French language textbooks reflect the different learning styles of pupils and also what strategies the pupil uses most often during solving the tasks from the textbook. The main question is therefore whether there is a sufficient range of exercises in the textbooks to make the textbooks suitable for all or at least the majority of learners with different learning styles and which learning strategy the textbook develops the most. The theoretical part defines and elaborates on relevant terms related to learning styles and learning strategies based on professional literature and subsequently the thesis deals with their classification which is closely related to the analytical part of the thesis. In the analytical part, the theoretical part of the work is applied into practice in a way that the selected textbooks were subjected to analysis of their content. Textbooks of my choice are normally used in elementary schools and have been selected on the basis that they are readily available as a result of their frequent use in elementary schools. The textbook analysis is primary, which is mostly just superficial observation of the textbook and...