Způsoby zobrazení smrti v komiksovém díle Sandman
Methods of displaying death in the Sandman comic books
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118988Identifiers
Study Information System: 211978
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Hrdina, Matouš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
29. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
smrt, zobrazování smrti, sémiotika, sémiotická analýza, vizuální gramatika, komiks, SandmanKeywords (English)
death, displaying death, semiotics, semiotic analysis, visual grammar, comics, SandmanTato práce se zabývá zobrazováním smrti v komiksových dílech Sandman od autora Neila Gaimana. Má za cíl prozkoumat podoby smrti, které autor v komiksu představuje prostřednictvím obrazových a textových kódů. Práce začíná úvahou o fenoménu smrti a o tom, jak byly tento jev a jeho zobrazování vnímány historicky a v současnosti. K výzkumu je využita teorie vizuální sémiotiky, především jsou to poznatky Ch. S. Peirce a teorie multimodality, která je popsána v teoretické části. Poté je pozornost věnována samotnému komiksu a charakteristice jednotlivých prvků vizuálního jazyka vhodných k popisu komiksových obrazů, jako jsou barva, perspektiva, velikost panelů, rámování atd. Samotné analýze obrazů předchází výzkum, který přiblíží některé mytologické příběhy, jež autora inspirovaly, a dále výzkum současného zobrazování smrti v projevu západní kultury v jeho historickém kontextu. V popisu obrazů jsou určeny podstatné znaky jednotlivých módů a interpretovány jejich významy. Závěr práce shrnuje poznatky a snaží se potvrdit výchozí myšlenku určenou v úvodu práce, tedy že Gaiman pojal postavu Smrti velmi odlišně než bývá zvykem u současných komerčních obrazů.
This thesis deals with the depiction of death in the Sandman comic books written by Neil Gaiman. It aims to explore the forms of death that the author presents in his comics through pictorial and textual codes. The work begins with a reflection on the phenomenon of death and how this phenomenon and its depiction stand in time and in current perception. The theory of visual semiotics is used for research, especially the findings of Ch. S. Peirce and the theory of multimodality, which is described in the theoretical part. The focus is then shifted to the comics itself and towards the characteristics of individual elements of visual language applicable for describing comic images, such as color, perspective, panel size, framing, etc. The analysis of images is preceded by research depicting death from the perspective of western culture in its historical context. In the description of the images, the essential features of the individual modes are determined and their meanings are interpreted. The conclusion is summarizing author's findings and try to confirm the initial thought presented at the beginning of the work: that Gaiman perceived the character of Death very differently than is usual in contemporary commercial images.