Boj se zlem:stereotypizace antagonistů ve válečných počítačových hrách
The Fight against Evil: Stereotypization of Antagonists in War-Themed Shooters
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118944Identifikátory
SIS: 200881
Kolekce
- Kvalifikační práce [17632]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krobová, Tereza
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
29. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
antagonisté, válečné počítačové hry, konstrukce Jiného, stereotypy, ideologieKlíčová slova (anglicky)
antagonists, war-themed PC games, othering, stereotypes, ideologyV diplomové práci analyzuji, s použitím metody kvalitativní obsahové analýzy, vizuální a ideologickou reprezentaci antagonistů v osmi počítačových hrách žánru first-person shooter (FPS), vydaných mezi lety 2007-2019. Výzkum je založený na identifikaci stereotypní antagonistické reprezentace. Pozornost je věnována zejména etnickým a národnostním stereotypům, jelikož antagonisté jsou vůči protagonistům etnicky a národnostně jiní. Usiloval jsem o doplnění obou kategorií odlišnosti dalším souhrnným kritériem, prostřednictvím kterého by antagonisté byli definováni. V práci také popisuji ideologické rámce, kterým reprezentace antagonistů podléhá. Využívám přitom Pötzschova selektivního realismu, který skrze čtyři filtry (násilí, následků, postav, konfliktu) z FPS her vylučuje negativní a kontroverzní aspekty válek. Selektivní realismus selektivně prezentuje nejenom válku, ale i antagonistické činy. V práci jsou identifikovány stereotypní reprezentace tří hlavních etnicko-národnostních skupin - u Rusů orientalismus a studenoválečné stereotypy, u blízkovýchodních antagonistů neo-orientalismus a u východoasijských techno-orientalismus. Nalezená podobnost mezi antagonisty je ideologie náboženských nacionalistů a radikálů. Válečné konflikty daných her podléhají zmíněným selektivním filtrům, s částečnou...
Using the method of qualitative content analysis, my research is focused on the visual and ideological representation of antagonists in eight PC games of first-person shooter genre (FPS), released between 2007 and 2019. The analysis is based on the identification of the stereotypical antagonistic representations. Its main attention is devoted to the ethnic and national stereotypes, because antagonists are ethnic and national Others in relation to protagonists. I aimed to define another summarizing and defining criterion of antagonistic representation, apart from the categories of othering already mentioned. In my thesis, I also describe ideological aspects which frame antagonistic representation. For the analysis of ideological content, I use Pötzsch's selective realism, which, by means of the four filters (violence, consequence, character and conflict) excludes negative and controversial aspects of war from FPS games. Not only does selective realism presents war selectively, it represents antagonistic actions selectively, too. In the text, I identify the stereotypical representations of three ethnic-national groups - orientalism and Cold War stereotypes in the case of Russians, neo-orientalism in the case of Middle Eastern antagonists and techno-orientalism in the case of East Asians. The ideology...