Emocionalita fanouškovské komunity seriálu Hra o trůny v éře konvergentní kultury
Emotionality of the Game of Thrones Fandom in the Era of Convergence Culture
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118919Identifiers
Study Information System: 215192
Collections
- Kvalifikační práce [18442]
Author
Advisor
Referee
Švelch, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
29. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hra o trůny, konvergentní kultura, konvergence médií, produživatel, fanouškovská základna, fanoušek, emocionalita, fantasy, televize, publikumKeywords (English)
Game of Thrones, convergence culture, media convergence, produser, fandom, fan, emotionality, fantasy, television, audienceTato diplomová práce se zabývá emocionalitou fanouškovské komunity Hry o trůny v éře konvergentní kultury. Hra o trůny je seriálovým hitem z produkce HBO, který si během svého vysílání v letech 2011 až 2019 získal miliony příznivců a každá nová série ve společnosti budila značnou pozornost. Seriál byl ale také předmětem mnoha kontroverzí. Poslední osmá série se ze strany diváků i kritiků dočkala velice rozpolceného přijetí a tato práce zkoumá, jaké emoce se během vysílání poslední řady vyskytovaly v početné fanouškovské komunitě Hry o trůny. Předmětem zájmu je kromě emocionality i charakteristika tohoto seriálu a jeho fanouškovské komunity neboli fandomu. Výzkum byl prováděn online prostřednictvím zúčastněného pozorování v šesti diskuzních vláknech na fanouškovské stránce Watchers on the Wall.com, kam fanoušci přidávali své komentáře a dojmy z epizod. Jelikož je fanouškovství spojeno s konvergentní kulturou, mediální konvergencí a participací publik, je těmto pojmům věnována pozornost v první kapitole. Důraz je následně kladen i na samotnou definici pojmu fanoušek, fenomén fanouškovství a jeho přijetí ve společnosti, dále na diferenciaci mezi publikem a fanouškem a definovány jsou pojmy jako kolektivní inteligence a vědomostní komunity, jež jsou s fanouškovstvím spojené. V závěru jsou pak...
This master's thesis deals with the topic of emotionality of the Game of Thrones fandom in the era of convergence culture. Game of Thrones, which had been on air since 2011 to 2019, became a hit show which gained millions of supporters and each new season was highly anticipated among public. During the course of all eight seasons, the show caused numerous heated controversies. Final season left both viewers and critics torn. This master's thesis is therefore interested in detecting and describing emotions of the Game of Thrones fan community during the time that the final season had been on air. Apart from emotionality, emphasis is also put on the characteristics of the show and its fandom. Reasearch was carried out online via the method of participant observation in six comments sections on the fan website Watchers on the Wall.com. Insomuch as fandom is connected to convergence culture, media convergence and audience participation, these topics are also covered. The term fandom is defined and the difference between audience and fandom is described. Last but not least, terms such as collective intelligence and knowledge community, which are also associated with fandom, are defined as well. All findings and the answers to research questions are then presented in the summary.