Výuka geometrické řady metodou CLIL s využitím německého jazyka
Teaching geometric series through CLIL method with using of German language
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118907Identifikátory
SIS: 213658
Kolekce
- Kvalifikační práce [10691]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hromadová, Jana
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství matematiky - Německý jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky matematiky
Datum obhajoby
29. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nekonečná geometrická řada, metoda CLIL, německý jazyk, posloupnost, fraktálKlíčová slova (anglicky)
non-finite geometric series, CLIL method, German language, sequence, fractalJádrem práce je realizace tří vyučovacích hodin matematiky vedených metodou CLIL, která integruje výuku nejazykového předmětu a cizího jazyka. Tématem vyučovacích hodin byla nekonečná geometrická řada a jako cizí jazyk byl zvolen jazyk německý. První část práce zavádí nejdůležitější definice a věty týkající se posloupností a geometrické řady. Jsou porovnány přístupy České republiky a dvou německy mluvících zemí, Rakouska a Německa, ve vztahu k výuce nekonečné geometrické řady. Dále jsou porovnány dostupné výukové materiály vybraných zemí a analyzovány aplikované vizualizované úlohy, které se v nich objevují. Ve druhé části je představena metoda CLIL a metodologie, podle níž byly vyučovací hodiny připravovány, realizovány a zpětně hodnoceny. Součástí práce je detailní analýza přípravy a průběhu vyučovacích hodin včetně reflexe.
The core of the thesis is the realization of three lessons of mathematics conducted in accordance with the CLIL method, which integrates the teaching a non-linguistic subject with foreign language teaching. The topic of the lessons was non-finite geometric series and the chosen foreign language was German. The first part of the thesis introduces key definitions and theorems concerning sequences and geometric series. Comparisons are drawn between approaches of the Czech Republic and two German-speaking countries, Austria and Germany, in relationship to the teaching non-finite geometric series. Furthermore, available teaching materials of the selected countries are compared and applied visualized problems which appear in them are analysed. In the second part, the CLIL teaching method is presented together with the methodology according to which the lessons were prepared, realized and subsequently assessed. To conclude, the thesis presents a detailed analysis of the preparation and progress of the lessons, including the reflection. The appendix comprises of the utilized teaching materials as well as a range of the solved problems.